Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2018-11-30 |
タイトル |
|
|
タイトル |
進捗の法則と創造技法を応用した自律学習支援システム「iroha Compass」の開発 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
iroha Compass: Development for Self-directive Learning Support System applied The Progress Principle and Creative Technique. |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
セッション2 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
北陸先端科学技術大学院大学 |
著者所属 |
|
|
|
北陸先端科学技術大学院大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Japan Advanced Institute of Science and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Japan Advanced Institute of Science and Technology |
著者名 |
三浦, 幸太郎
由井薗, 隆也
|
著者名(英) |
Kotaro, Miura
Takaya, Yuizono
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
2000 年代以降,インターネットや ICT 機器を活用した学習,e ラーニングが急速に普及している.e ラーニングは時間,空間の制限がなく,いつでもどこでも,低コストで学習できるメリットがある.既に多くの企業,学校で様々な形態の e ラーニングシステムが導入されている.しかし現在の e ラーニングシステムの多くは,教える側が主体となっている.学習者へ知識を伝達するプロセスと,学習者の理解度を確認するプロセスを支援するシステムは充実しているが,学習者自身が主体的に知識を獲得し,まとめ,自らの考えを構築するプロセスを支援するシステムは少ない.また自律的な学習を促進するにはモチベーションの維持が課題となっている.そこで今回,モチベーションを維持しながら自律的な学習を支援する手法として進捗の法則と創造技法に着目し,自律学習支援システム 「iroha Compass」 を開発し,大学院の研究室活動において試験運用を行った. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Since the 2000s, e-Learning utilizing the Internet and ICT equipment has spread rapidly all over the world. e-Learning has a great merit that students can learn at low cost, anytime and anywhere. Most of current e-learning systems support the process of acquiring knowledge and the process of confirming comprehension degree, and then they are teacherbased systems. The process of organizing, thinking and finding answers by using the gained knowledge is important for deep learners, but there are few systems supporting the process. In this research, focusing on the progress principle and creative technique, we developed self-directive learning support system utilizing creative techniques and progress management from the viewpoint of learner. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12496725 |
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE)
巻 2018-CLE-26,
号 6,
p. 1-8,
発行日 2018-11-30
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8620 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |