@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00192060, author = {濱野, 航汰 and 松原, 仁 and Kota, Hamano and Hitoshi, Matsubara}, book = {ゲームプログラミングワークショップ2018論文集}, month = {Nov}, note = {ゲームAI が誰よりも強くなることを目的とした研究は多くあるが,それを一般のプレイヤーのために活用するのは難しい.また,プレイヤーが対戦を楽しむためには,その対戦相手の実力が同じくらいであることが重要である.そこで本研究ではオセロを題材とし,同程度の実力を持ったプレイヤーのマッチングや実力の差に応じた適切なハンディキャップの掛け方に貢献することを目的に,オセロプレイヤーのレーティングを推定する式を棋譜を解析することによって定義した.そして,10 人のプレイヤーの棋譜からレーティングを推定し,実際のレーティングと比較することで,この手法の正しさを検証した.その結果,適切にレーティングを推定することはできなかった.今後はレーティングを推定する式の定義方法の改良が課題である., There are many studies for the purpose of game AI becoming stronger than anyone else, but it is difficult to utilize it for general players. In addition, it is important that ability of opponent player is about the same as a player so that the player enjoys playing a game. This study assumes Othello subject, we defined expression to estimate rating of Othello players by analyzing game records for purpose of contributing to appropriate handicap depending on difference of ability and matching between players. And we inspected correctness of method by estimating rating from records of Othello of ten players, and comparing it with real rating. As a result, we were not able to estimate rating correctly. The improvement of definition method of calculating formula to estimate Othello player's rating is future problem.}, pages = {95--100}, publisher = {情報処理学会}, title = {棋譜解析によるプレイヤーのレーティング推定}, volume = {2018}, year = {2018} }