@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00191900, author = {奥村, 晴彦 and Haruhiko, Okumura}, issue = {3}, journal = {情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)}, month = {Oct}, note = {真偽より共感で情報が選択されるといわれる“post-truth”(脱真実)時代の情報リテラシー教育について論じた.共感ではなく真偽に基づいて情報を選択できるようにするための「ファクトチェック」を取り入れた授業を提案する.ファクトチェックのいろいろな例をあげた.データに基づいて判断するファクトチェックは,高等学校新学習指導要領の数学や情報におけるデータやデータサイエンスを重視する流れとも符合する., Information literacy education in the “post-truth” era, when emotion matters more than truth, is discussed. It is proposed that fact-checking be incorporated into educational activities, in order to emphasize the importance of objective facts rather than emotion and personal preferences. Various examples of fact-checking are described. The proposal coincides with the growing emphasis on data and data science by the new high-school math and informatics curricula.}, pages = {1--8}, title = {Post-Truth時代の情報リテラシー教育}, volume = {4}, year = {2018} }