@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00191900,
 author = {奥村, 晴彦 and Haruhiko, Okumura},
 issue = {3},
 journal = {情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)},
 month = {Oct},
 note = {真偽より共感で情報が選択されるといわれる“post-truth”(脱真実)時代の情報リテラシー教育について論じた.共感ではなく真偽に基づいて情報を選択できるようにするための「ファクトチェック」を取り入れた授業を提案する.ファクトチェックのいろいろな例をあげた.データに基づいて判断するファクトチェックは,高等学校新学習指導要領の数学や情報におけるデータやデータサイエンスを重視する流れとも符合する., Information literacy education in the “post-truth” era, when emotion matters more than truth, is discussed. It is proposed that fact-checking be incorporated into educational activities, in order to emphasize the importance of objective facts rather than emotion and personal preferences. Various examples of fact-checking are described. The proposal coincides with the growing emphasis on data and data science by the new high-school math and informatics curricula.},
 pages = {1--8},
 title = {Post-Truth時代の情報リテラシー教育},
 volume = {4},
 year = {2018}
}