ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.59
  3. No.10

類推による説明スキルの獲得支援システム

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/191596
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/191596
045a6d76-89b0-4265-a6d7-6609b929555a
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL5910018.pdf IPSJ-JNL5910018.pdf (3.7 MB)
Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Journal(1)
公開日 2018-10-15
タイトル
タイトル 類推による説明スキルの獲得支援システム
タイトル
言語 en
タイトル Support System for Acquiring Explanation Skill Based on Analogy
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [一般論文] 類推,説明能力,スキル獲得,思考支援システム
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
滋賀県立大学工学部
著者所属
広島市立大学大学院情報科学研究科
著者所属
広島市立大学大学院情報科学研究科
著者所属
立命館大学情報理工学部
著者所属(英)
en
School of Engineering, University of the Shiga Prefecture
著者所属(英)
en
Graduate School of Information Sciences, Hiroshima City University
著者所属(英)
en
Graduate School of Information Sciences, Hiroshima City University
著者所属(英)
en
College of Information Science and Engineering, Ritsumeikan University
著者名 砂山, 渡

× 砂山, 渡

砂山, 渡

Search repository
石田, 純太

× 石田, 純太

石田, 純太

Search repository
川本, 佳代

× 川本, 佳代

川本, 佳代

Search repository
西原, 陽子

× 西原, 陽子

西原, 陽子

Search repository
著者名(英) Wataru, Sunayama

× Wataru, Sunayama

en Wataru, Sunayama

Search repository
Junta, Ishida

× Junta, Ishida

en Junta, Ishida

Search repository
Kayo, Kawamoto

× Kayo, Kawamoto

en Kayo, Kawamoto

Search repository
Yoko, Nishihara

× Yoko, Nishihara

en Yoko, Nishihara

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 以前に経験した事柄を,現在直面している事柄あるいは問題にあてはめることを類推と呼ぶ.我々が新たな知識の理解を試みる際には,既知の知識の特徴を新たな知識にあてはめて理解する類推を行っている.類推は,分からない物事を何か既知のもので喩えるとよく分かるように,他人に対して物事の理解を助ける説明をするための有効な手段になりうる.学校教育においても類推による問題解決や学習を試みる事例は存在するが,文部科学省の小学校,中学校,および高等学校の学習指導要領に「類推」という言葉は用いられていないため,類推手順を理解したうえで説明スキルを獲得する機会や方法は多くないと考えられる.そこで本研究では,自身が知っている知識を,その知識を知らない他人に伝える際に,類推を用いて分かりやすく説明するスキルの獲得を支援するシステムを提案する.評価実験の結果,システムを用いた被験者が,分かりやすい説明を行える能力を身につけられる可能性を確認した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Analogy is defined as the application of a matter that we have experienced to a matter that we are facing. When we try to understand a new piece of knowledge, we usually use an analogy in which the features of the new knowledge are compared to the features of known knowledge. Analogy can be effective for explaining a complicated topic, because it involves using a metaphor that allows others to understand the complicated topic by comparing it to a known topic. In school educations, there are some examples that students try to solve problems by using analogies. However, the word “analogy” is not used in the courses of study guide for elementary school, junior high school, and high school. There may be few opportunities and methods to teach the procedures of analogy and to teach the skill of explanation by using an analogy. In this paper, a system is proposed that supports acquisition of the skill to use analogy to give explanations. Experimental results verify that test subjects can acquire the ability to explain topics by transferring the knowledge that a receiver does not know.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 59, 号 10, p. 1922-1931, 発行日 2018-10-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 00:28:46.118979
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3