| Item type |
Journal(1) |
| 公開日 |
2018-10-15 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
類推による説明スキルの獲得支援システム |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Support System for Acquiring Explanation Skill Based on Analogy |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[一般論文] 類推,説明能力,スキル獲得,思考支援システム |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
| 著者所属 |
|
|
|
滋賀県立大学工学部 |
| 著者所属 |
|
|
|
広島市立大学大学院情報科学研究科 |
| 著者所属 |
|
|
|
広島市立大学大学院情報科学研究科 |
| 著者所属 |
|
|
|
立命館大学情報理工学部 |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
School of Engineering, University of the Shiga Prefecture |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Sciences, Hiroshima City University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Sciences, Hiroshima City University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
College of Information Science and Engineering, Ritsumeikan University |
| 著者名 |
砂山, 渡
石田, 純太
川本, 佳代
西原, 陽子
|
| 著者名(英) |
Wataru, Sunayama
Junta, Ishida
Kayo, Kawamoto
Yoko, Nishihara
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
以前に経験した事柄を,現在直面している事柄あるいは問題にあてはめることを類推と呼ぶ.我々が新たな知識の理解を試みる際には,既知の知識の特徴を新たな知識にあてはめて理解する類推を行っている.類推は,分からない物事を何か既知のもので喩えるとよく分かるように,他人に対して物事の理解を助ける説明をするための有効な手段になりうる.学校教育においても類推による問題解決や学習を試みる事例は存在するが,文部科学省の小学校,中学校,および高等学校の学習指導要領に「類推」という言葉は用いられていないため,類推手順を理解したうえで説明スキルを獲得する機会や方法は多くないと考えられる.そこで本研究では,自身が知っている知識を,その知識を知らない他人に伝える際に,類推を用いて分かりやすく説明するスキルの獲得を支援するシステムを提案する.評価実験の結果,システムを用いた被験者が,分かりやすい説明を行える能力を身につけられる可能性を確認した. |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Analogy is defined as the application of a matter that we have experienced to a matter that we are facing. When we try to understand a new piece of knowledge, we usually use an analogy in which the features of the new knowledge are compared to the features of known knowledge. Analogy can be effective for explaining a complicated topic, because it involves using a metaphor that allows others to understand the complicated topic by comparing it to a known topic. In school educations, there are some examples that students try to solve problems by using analogies. However, the word “analogy” is not used in the courses of study guide for elementary school, junior high school, and high school. There may be few opportunities and methods to teach the procedures of analogy and to teach the skill of explanation by using an analogy. In this paper, a system is proposed that supports acquisition of the skill to use analogy to give explanations. Experimental results verify that test subjects can acquire the ability to explain topics by transferring the knowledge that a receiver does not know. |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
| 書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 59,
号 10,
p. 1922-1931,
発行日 2018-10-15
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |