WEKO3
アイテム
学習管理システムを利用したコンピュータベース試験における不正行為防止策の検討と実践
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/191483
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/1914832dcc688c-7f83-4996-b2e7-7fa3a58ac31f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-09-20 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 学習管理システムを利用したコンピュータベース試験における不正行為防止策の検討と実践 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Study and Practice on Measures to Prevent Cheating in Computer-Based Testing Conducted with a Learning Management System | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | キャンパスネットワーク | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
北陸大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Hokuriku University | ||||||||
著者名 |
鈴木, 大助
× 鈴木, 大助
|
|||||||
著者名(英) |
Daisuke, Suzuki
× Daisuke, Suzuki
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究では,学習管理システムを利用したコンピュータベース試験 (CBT) における効果的な不正行為防止策を明らかにすることを目的として,筆者が担当する授業科目の到達度確認試験において,不正のトライアングルモデルに基づいて検討した不正行為防止策を実践した.認知されたプレッシャーを低減するため試験の配点をさげること,正当化を低減するため不正行為に関する規定を周知すること,認知された機会を低減するため,学生間で正答選択肢が異なるように選択肢の並びをランダムにする,ファイアウォールで不要な通信を遮断する,通信の監視を周知するとともに監督員の巡回を徹底する,個人所有スマートフォンの所在を常に明らかにする,等の策を実施した.これらの方策は不正行為の抑止力として機能し,公平公正な試験環境の実現に寄与したと考える.学生は厳戒な体制にやや緊張をしていた様子であったが,CBT ならではである,解答忘れを防げること,結果を即座に知ることができること,等の利点を享受し,好意的な反応であった.また,従来型のペーパーベース試験方式よりも本試験方式を支持する学生が多数を占める結果となった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This study aims to clarify effective measures to prevent cheating in computer-based testing (CBT) conducted with a learning management system. The author practiced cheating prevention measures on the basis of the Fraud Triangle model in achievement tests of his class. In order to reduce perceived pressure, he lowered the ratio of the exam to the final assessment. In order to reduce rationalization, he informed students about provisions on cheating and penalties. In order to reduce perceived opportunities, he blocked unnecessary access from students' PC to the Internet by using a firewall, informed students about monitoring of electronic communication within the test, identified the location of students' smartphones, randomized the order of answer choices of the test, and patrolled thoroughly. These measures acted as a deterrent against cheating and contributed to the provision of a fair test environment. Students seemed to feel slightly nervous to the strict regime, but enjoyed the benefits of CBT and accepted CBT favorably. Many students supported this CBT method than the conventional paper-based test method. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12326962 | |||||||
書誌情報 |
研究報告インターネットと運用技術(IOT) 巻 2018-IOT-43, 号 6, p. 1-6, 発行日 2018-09-20 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-8787 | |||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |