@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00191314, author = {金子, 啓子 and Keiko, Kaneko}, issue = {20}, month = {Sep}, note = {日本では,レピュテーションリスクが個人情報保護規範の最強のエンフォースメントだが,それを気にしない個人情報流通事業者やそこから購入して利用する事業者への法執行は行われてこなかった.このため,消費者は,本人の知らないところで個人情報が売買されていることを不安に思っている.2015 年の個人情報保護法改正により,比較的真面目な流通事業者は個人情報保護委員会の把握するところとなったが,依然,国民生活センターには知らない事業者からの電話勧誘に関する相談が寄せられており,間接取得した個人情報を利用する事業者等への対応が遅れている.一方,米国では,消費者クレームや詐欺被害などから FTC が個人情報を利用する事業者にも執行を行っている.2015 年改正をより活用しやすくすることや,米国の取組みを参考に,国民生活センターなどへの特商法も含めた消費者クレームから個人情報の無断利用を検知することにより,本人の知らないところでの個人情報の流通にメスをいれることで消費者の不安を解消する取組を提案する., In Japan, reputation risk is the strongest enforcement of personal information protection norms. But law enforcement has not been carried out for data brokers or businesses using the information purchased from them, that do not care about reputation. For this reason, consumers are worried that personal information is being sold without their notice. As a result of the revision of the Personal Information Protection Law in 2015, the Personal Information Protection Committee could grasp relatively deligent data brokers. But the National Consumers Affairs Center (NCAC) still receives the claims on telemarketing from unknown businesses, and investigation against the businesses purchasing data without data subject's notice is delayed. Meanwhile, in the United States, FTC enforces also business using personal information due to consumer complaints and fraud damage. By making it easier to make use of the revision of 2015 and referring to the efforts of the United States, by detecting the unauthorized use of personal information from consumer complaints including the Act on Specified Commercial Transactions to NCAC etc., this paper proposes measures to eliminate consumer concerns by putting a scout on distribution of personal information.}, title = {特商法と連携した個人情報保護法の執行強化による消費者保護の提案}, year = {2018} }