@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00190801, author = {赤澤, 紀子 and 石井, 海渡 and 小早川, 祐一郎 and 中山, 泰一 and Noriko, Akazawa and Kaito, Ishii and Yuuichiro, Kobayakawa and Yasuichi, Nakayama}, book = {情報教育シンポジウム論文集}, issue = {34}, month = {Aug}, note = {小学校でのプログラミング教育を含む次期学習指導要領は 2020 年度の全面実施に向けて,周知・徹底のフェーズが終わり,今年度 (2018 年度) から移行期間になっている.そこで研究では,著者らが大学の公開講座として実施している,子どもにプログラミングを教えるためのプログラミング教室についての実践報告を行う., The next course of study of the elementary school including the programming education is carried out entirely in 2020. The period of common knowledge and thorough guidelines is expired, and it enters for a dual circulation period. Therefore we report about the programming open lecture for teachers at our university.}, pages = {227--232}, publisher = {情報処理学会}, title = {教員のためのプログラミング教室の実践報告}, volume = {2018}, year = {2018} }