@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00190785, author = {吉田, 典弘 and 和田, 裕一 and 邑本, 俊亮 and 堀田, 龍也 and 篠澤, 和久 and Norihiro, Yoshida and Yuichi, Wada and Toshiaki, Muramoto and Tatsuya, Horita and Kazuhisa, Shinozawa}, book = {情報教育シンポジウム論文集}, issue = {18}, month = {Aug}, note = {大学の一般情報教育においてプログラミングの授業を実施し,終了時に文法上誤りなくプログラムを書くスキルの確認をするとともに,受講の前後で,学習したプログラミング言語に依存しない形でプログラミングの考え方の理解度を測る評価問題による調査を実施した.プログラミングのスキルの習得を学習目標としたクラスとプログラミングのスキルの習得が学習目標ではないクラス(非プログラミングクラス)といった学習内容の異なる 2 つの群に関して先の調査の得点を比較したところ,学習内容の違いと受講前後による有意な差があった.その要因を検討するために,プログラミングスキルの習得度とプログラミングの考え方の理解度の相関関係を調べた結果,授業終了時のプログラミングのスキルの得点が,プログラミングの考え方の理解度に影響を与えていることが示唆された., We conducted programming classes at the general information education, confirmed the skills of program writing without grammatical errors at the end of the course, and explored the degree of understanding of programming thinking without depending on the programming language learned both before and after the course. We conducted a survey based on the evaluation problem to be measured and compared the results with the scores of a previous survey obtained from two classes that had different syllabi, mainly a programming and a non-programming class. A significant difference in learning content was observed between the survey results, both before and after attending the programming classes. To examine the factors causing this difference, we investigated the correlation between the degree of mastery over the programming language and the degree of understanding of the programming thinking. The results indicated that the final score of programming thinking at the end of the course depends on the understanding of programming skills}, pages = {126--133}, publisher = {情報処理学会}, title = {一般情報教育におけるプログラミングのスキルの習得度とプログラミングの考え方の理解度の関係に関する検討}, volume = {2018}, year = {2018} }