ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. 情報教育シンポジウム
  4. 2018

一般情報教育におけるプログラミングのスキルの習得度とプログラミングの考え方の理解度の関係に関する検討

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/190785
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/190785
e3f776ec-4594-456c-93b0-07945ebd490d
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-SSS2018018.pdf IPSJ-SSS2018018.pdf (848.0 kB)
Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2018-08-12
タイトル
タイトル 一般情報教育におけるプログラミングのスキルの習得度とプログラミングの考え方の理解度の関係に関する検討
タイトル
言語 en
タイトル A Study on the Relationship between Acquisition Level of Programming Skills and Understanding of Programming Thinking in General Information Education
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 一般情報教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 プログラミングのスキル
キーワード
主題Scheme Other
主題 プログラミングの考え方
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
関西学院大学
著者所属
東北大学大学院
著者所属
東北大学大学院
著者所属
東北大学大学院
著者所属
東北大学大学院
著者所属(英)
en
Kwansei Gakuin University
著者所属(英)
en
Graduate School, Tohoku University
著者所属(英)
en
Graduate School, Tohoku University
著者所属(英)
en
Graduate School, Tohoku University
著者所属(英)
en
Graduate School, Tohoku University
著者名 吉田, 典弘

× 吉田, 典弘

吉田, 典弘

Search repository
和田, 裕一

× 和田, 裕一

和田, 裕一

Search repository
邑本, 俊亮

× 邑本, 俊亮

邑本, 俊亮

Search repository
堀田, 龍也

× 堀田, 龍也

堀田, 龍也

Search repository
篠澤, 和久

× 篠澤, 和久

篠澤, 和久

Search repository
著者名(英) Norihiro, Yoshida

× Norihiro, Yoshida

en Norihiro, Yoshida

Search repository
Yuichi, Wada

× Yuichi, Wada

en Yuichi, Wada

Search repository
Toshiaki, Muramoto

× Toshiaki, Muramoto

en Toshiaki, Muramoto

Search repository
Tatsuya, Horita

× Tatsuya, Horita

en Tatsuya, Horita

Search repository
Kazuhisa, Shinozawa

× Kazuhisa, Shinozawa

en Kazuhisa, Shinozawa

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 大学の一般情報教育においてプログラミングの授業を実施し,終了時に文法上誤りなくプログラムを書くスキルの確認をするとともに,受講の前後で,学習したプログラミング言語に依存しない形でプログラミングの考え方の理解度を測る評価問題による調査を実施した.プログラミングのスキルの習得を学習目標としたクラスとプログラミングのスキルの習得が学習目標ではないクラス(非プログラミングクラス)といった学習内容の異なる 2 つの群に関して先の調査の得点を比較したところ,学習内容の違いと受講前後による有意な差があった.その要因を検討するために,プログラミングスキルの習得度とプログラミングの考え方の理解度の相関関係を調べた結果,授業終了時のプログラミングのスキルの得点が,プログラミングの考え方の理解度に影響を与えていることが示唆された.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 We conducted programming classes at the general information education, confirmed the skills of program writing without grammatical errors at the end of the course, and explored the degree of understanding of programming thinking without depending on the programming language learned both before and after the course. We conducted a survey based on the evaluation problem to be measured and compared the results with the scores of a previous survey obtained from two classes that had different syllabi, mainly a programming and a non-programming class. A significant difference in learning content was observed between the survey results, both before and after attending the programming classes. To examine the factors causing this difference, we investigated the correlation between the degree of mastery over the programming language and the degree of understanding of the programming thinking. The results indicated that the final score of programming thinking at the end of the course depends on the understanding of programming skills
書誌情報 情報教育シンポジウム論文集

巻 2018, 号 18, p. 126-133, 発行日 2018-08-12
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 01:03:15.305801
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3