Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2018-08-12 |
タイトル |
|
|
タイトル |
一般情報教育におけるプログラミングのスキルの習得度とプログラミングの考え方の理解度の関係に関する検討 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Study on the Relationship between Acquisition Level of Programming Skills and Understanding of Programming Thinking in General Information Education |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
一般情報教育 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
プログラミングのスキル |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
プログラミングの考え方 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
関西学院大学 |
著者所属 |
|
|
|
東北大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
東北大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
東北大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
東北大学大学院 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kwansei Gakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School, Tohoku University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School, Tohoku University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School, Tohoku University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School, Tohoku University |
著者名 |
吉田, 典弘
和田, 裕一
邑本, 俊亮
堀田, 龍也
篠澤, 和久
|
著者名(英) |
Norihiro, Yoshida
Yuichi, Wada
Toshiaki, Muramoto
Tatsuya, Horita
Kazuhisa, Shinozawa
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
大学の一般情報教育においてプログラミングの授業を実施し,終了時に文法上誤りなくプログラムを書くスキルの確認をするとともに,受講の前後で,学習したプログラミング言語に依存しない形でプログラミングの考え方の理解度を測る評価問題による調査を実施した.プログラミングのスキルの習得を学習目標としたクラスとプログラミングのスキルの習得が学習目標ではないクラス(非プログラミングクラス)といった学習内容の異なる 2 つの群に関して先の調査の得点を比較したところ,学習内容の違いと受講前後による有意な差があった.その要因を検討するために,プログラミングスキルの習得度とプログラミングの考え方の理解度の相関関係を調べた結果,授業終了時のプログラミングのスキルの得点が,プログラミングの考え方の理解度に影響を与えていることが示唆された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
We conducted programming classes at the general information education, confirmed the skills of program writing without grammatical errors at the end of the course, and explored the degree of understanding of programming thinking without depending on the programming language learned both before and after the course. We conducted a survey based on the evaluation problem to be measured and compared the results with the scores of a previous survey obtained from two classes that had different syllabi, mainly a programming and a non-programming class. A significant difference in learning content was observed between the survey results, both before and after attending the programming classes. To examine the factors causing this difference, we investigated the correlation between the degree of mastery over the programming language and the degree of understanding of the programming thinking. The results indicated that the final score of programming thinking at the end of the course depends on the understanding of programming skills |
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集
巻 2018,
号 18,
p. 126-133,
発行日 2018-08-12
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |