Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2018-07-26 |
タイトル |
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タイトル |
ステップ分解型媒介中心性による道路網の混雑度分布の分析 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Analysis of Congestion Distribution of the Road Networks by Step-decomposition Betweenness Centrality |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[オリジナル論文] 道路ネットワーク,媒介中心性,OSM(Open Street Map),避難経路,複雑ネットワーク |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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静岡県立大学 |
著者所属 |
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神奈川大学 |
著者所属(英) |
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en |
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University of Shizuoka |
著者所属(英) |
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en |
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Kanagawa University |
著者名 |
鈴木, 優伽
斉藤, 和巳
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著者名(英) |
Yuka, Suzuki
Kazumi, Saito
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
近年,複雑ネットワークの分析手法を用いた道路ネットワークの研究がさかんに行われている.なかでも,媒介中心性に基づくアプローチが注目されており,災害発生時における優先復旧ノードの特定や,避難行動を仮定した際の高リクス経路の抽出等に応用されている.本研究でも同様に,ある経路間の媒介ノードは人々が通過しやすいまたは集まりやすいノードであるとし,ノードの媒介度は経路や交差点の混雑度を表すと仮定する.従来の媒介中心性では,ノードの媒介度をネットワークのリンク構造で計算するため,ネットワークの構造が変わらない限り媒介度(混雑度)は変化しない.しかし,人々の移動行動等,現実に即して考えると,各ノードにおける人々の集まり具合は時間によって変化するため,ノードの混雑度もそのつど計算するのが自然である.そのため本研究では,単位時間あたりに進む距離として「ステップ」を導入し,各ステップにおける媒介度を計算することでノードの混雑度の変化をとらえることを目指す.浜松市,沼津市および静岡市の道路網のデータを用いた評価実験では,本指標の基本的性質や,本指標で求めた道路網上の混雑度の分布を分析し,混雑度の分布は各地域ごとに異なる傾向を持つことが分かった.また本指標が,ネットワーク構造等のデータ変動に比較的頑健であり,さらに,従来のネットワーク分析で用いられる他の統計指標とは異なる性質を持つことが確認できた. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In recent years, researches on road networks using analytical methods of complex networks have been actively conducted. Above all, approaches based on betweenness centrality is paying attention, and it is applied to identify priority restoration nodes at the time of disaster occurrence and extraction of high-rise route when assuming evacuation behavior. Likewise in this research, we assumed that an intermediary node between certain routes is a node that people are easy to pass or gather easily, and its betweenness represents the congestion degree of a route or an intersection. Conventionally, since the betweenness centrality is calculated by the link structure of the network, As long as the structure of the network does not change, betweenness does not change. However, considering the reality, such as the movement behavior of people, since the degree of gathering of people at each node varies with time, it is natural to calculate the betweenness of the node each time. Therefore, in this research, “step” is introduced as the distance traveled per unit time, we aim at grasping changes in node congestion degree by calculating betweenness in each step. In the evaluation experiment using the data of the road network of Hamamatsu City, Numazu City and Shizuoka City, analysis of the basic characteristics of proposed index and the distribution of congestion degree on the road network obtained by proposed index showed that the distribution of congestion degree tends to be different for each region. It is also confirmed that proposed index is relatively robust to data fluctuation such as network structure and has properties different from other statistical indicators used in conventional network analysis. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11464803 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌数理モデル化と応用(TOM)
巻 11,
号 2,
p. 87-98,
発行日 2018-07-26
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7780 |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |