Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2018-07-11 |
タイトル |
|
|
タイトル |
属性の適切さに注目した概念データモデル自動評価手法 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
An Automated Evaluation Method for Conceptual Data Models Focusing on Appropriateness of Attributes |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
東京農工大学大学院工学府 |
著者所属 |
|
|
|
日本工業大学先進工学部 |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学教育学部 |
著者所属 |
|
|
|
東京農工大学大学院工学府 |
著者所属 |
|
|
|
東京農工大学大学院工学府 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Engineering, Tokyo University of Agriculture and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Advanced Engineering, Nippon Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Education, Tokyo Gakugei University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Engineering, Tokyo University of Agriculture and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Engineering, Tokyo University of Agriculture and Technology |
著者名 |
田中, 昂文
橋浦, 弘明
櫨山, 淳雄
毛利, 考佑
金子, 敬一
|
著者名(英) |
Takafumi, Tanaka
Hiroaki, Hashimura
Atsuo, Hazeyama
Kousuke, Mouri
Keiichi, Kaneko
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
データベース設計教育において概念データモデリング (CDM) の能力育成は重要である.多人数の学習者対象の CDM 演習において,教授者が学習者のモデルを評価,分析するためには,モデルの自動評価手法が必要である.本論文では,学習者のモデルにおける概念の存在判定時に概念名と属性の組みを両方考慮するモデル自動評価手法を提案した.また,提案手法を実際の CDM 演習データに適用し,提案手法の有効性を示した.さらに,提案手法によるモデルの評価結果を分析し,(1) 学習者の概念名正解率,(2) 概念名正解率と属性正解率間の無相関,(3) モデル全体の合計得点率と属性正解率間の強い正の相関を示した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
It is important for database design education to teach skills of conceptual data modeling (CDM) to learners. In CDM exercises with many learners, it is required that teacher can evaluate learners' models in an automated way. This study proposes an automated evaluation method for CDM considering the appropriateness of attributes when it determines existence of concepts in learners' models. We applied our method to data collected in CDM exercises in a university. As a result, we verified the effectiveness of our method. In addition, we found that (1) learners' average score rate of names of concepts (ASNC), (2) no correlation between ASNC and the learners' average score rate of attributes. (3) a strong correlation between ASNC and the learners' average score rate of whole elements in an expected answer. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10112981 |
書誌情報 |
研究報告ソフトウェア工学(SE)
巻 2018-SE-199,
号 30,
p. 1-6,
発行日 2018-07-11
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8825 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |