Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2018-06-07 |
タイトル |
|
|
タイトル |
心身マルチタスク訓練による身体能力改善効果の検討 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Consideration of Physical Ability Improvement by Physical and Cognitive Multitask Training |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
身体性 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学大学院情報科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学大学院情報科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
パナソニツク株式会社 |
著者所属 |
|
|
|
パナソニツク株式会社 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学大学院情報科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学未来社会創造機構 |
著者所属 |
|
|
|
静岡大学情報学部 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学大学院情報科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学大学院情報科学研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Panasonic Corporation |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Panasonic Corporation |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Institutes of Innovation for Future Society, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Informatics, Shizuoka University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science, Nagoya University |
著者名 |
岡田, 直人
渥美, 裕貴
横矢, 真悠
山田, 和範
汪, 雪テイ
上出, 寛子
森田, 純哉
榎堀, 優
間瀬, 健二
|
著者名(英) |
Naoto, Okada
Yuki, Atsumi
Mayu, Yokoya
Kazunori, Yamada
Xueting, Wang
Hiroko, Kamide
Junya, Morita
Yu, Enokibara
Kenji, Mase
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究では心身マルチタスク課題について,身体タスクと認知タスクをそれぞれ個別に実施した場合との比較から身体能力改善効果を検討した.身体タスクとして歩行支援ロボットを用いた歩行を,認知タスクとして信号反応課題を用いた.4 週間の訓練を行い,訓練前後の身体能力測定によりそれぞれの訓練の身体能力改善効果を測定した.さらに,事後測定から 3 カ月後に再度身体能力測定を行い,訓練効果の継続性を調査した.結果,心身マルタスク課題群で握力と 2 ステップテストの身体能力測定において結果の向上が示され (p = 0.09,p = 0.049),さらに 2 ステップテストにおいては,訓練 3 カ月後の測定でも差が示された (p = 0.06).これにより,心身マルチタスク課題の身体能力改善効果とその継続性が示された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The principal aim of this study is to determine the effect of physical ability improvement on physical and cognitive multitask training by comparison with individually training of the physical task and the cognitive task. We adopt walking using a support robot as a physical task, and a signal reaction task as a cognitive task. We conducted single and multitask training each for four weeks and measured the physical ability improvement effect of each training by physical ability measurement before and after training. Furthermore, the continuity effect of the training was investigated by measuring again three months after the ex-post measurement. As a result, significant improvement of the dynamic balance ability on walking was shown in the multitasking group, and a part of the physical ability improvement effect of physical and cognitive multitask training was confirmed. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12049625 |
書誌情報 |
研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC)
巻 2018-EC-48,
号 10,
p. 1-6,
発行日 2018-06-07
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8914 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |