ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.4
  4. No.2

通信の仕組みを理解するためのロールプレイ演習の実践と評価

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/189639
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/189639
28417bce-1748-4d19-a06b-cf3d42a8caa7
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0402005.pdf IPSJ-TCE0402005.pdf (2.2 MB)
Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2018-06-06
タイトル
タイトル 通信の仕組みを理解するためのロールプレイ演習の実践と評価
タイトル
言語 en
タイトル Practice and Evaluation of a Role Play Exercise for Understanding TCP/IP Network
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [ショートペーパー] 情報通信ネットワーク,プロトコル,能動的学習,ロールプレイ,アンプラグド
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
北陸大学
著者所属(英)
en
Hokuriku University
著者名 鈴木, 大助

× 鈴木, 大助

鈴木, 大助

Search repository
著者名(英) Daisuke, Suzuki

× Daisuke, Suzuki

en Daisuke, Suzuki

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究の目的は,ネットワーク機器を使わずにネットワークを理解するためのロールプレイ演習を開発し,実際の授業に適用し,その演習が学生の理解に及ぼす効果を明らかにすることである.演習では,学生自身がルータやスイッチに扮し,データを象徴する入れ子構造の箱をプロトコルに従ってやりとりする.演習の効果を確認するためネットワークに関する確認テストを事前と事後で実施したところ,実験群の平均点が20.6点上昇したのに対し,統制群の平均点は6.9点の上昇にとどまった.事後得点から事前得点を引いた差得点について群間でBrunner-Munzel検定を行ったところ,5%有意水準での有意差が認められた.本ロールプレイ演習は,ネットワークの階層構造や通信プロトコル,ネットワーク機器の役割の理解を促進する確かな効果を持つといえる.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The aim of this study is to invent a role play exercise without network devices, to put it into practice, and to clarify its effect on students' understanding of TCP/IP network. In the exercise, students pretend to be a router, switches, and computers and they send and receive nested boxes as a symbol of data each other in obeying network protocols. We conducted pre and posttests to confirm the effect of the role play exercise. The average point of the experiment group rose by 20.6 points, while the average point of the control group increased by only 6.9 points. The Brunner-Munzel test on the difference in mean score improvement between two groups showed a significant difference at the 5% significance level. We clarified by a pretest-posttest control group design that this role play exercise promotes understanding layered network architecture, protocols and roles of network devices.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 4, 号 2, p. 37-46, 発行日 2018-06-06
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 01:32:41.652554
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3