ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.4
  4. No.2

ジグソー学習法を取り入れた新入生を対象とするネットワーク利用ガイダンスの実践と評価

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/189637
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/189637
32b2f5d8-83ec-49a2-9757-b02e7be0d771
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0402003.pdf IPSJ-TCE0402003.pdf (1.7 MB)
Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2018-06-06
タイトル
タイトル ジグソー学習法を取り入れた新入生を対象とするネットワーク利用ガイダンスの実践と評価
タイトル
言語 en
タイトル Practice and Evaluation of Information Security Compliance Training with Jigsaw Technique for New Students
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [ショートペーパー] ジグソー学習法,アクティブラーニング,コンプライアンス,法令遵守,サイバー犯罪,情報倫理教育
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
北陸大学
著者所属(英)
en
Hokuriku University
著者名 鈴木, 大助

× 鈴木, 大助

鈴木, 大助

Search repository
著者名(英) Daisuke, Suzuki

× Daisuke, Suzuki

en Daisuke, Suzuki

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究の目的は,大学新入生を対象としたネットワーク利用ガイダンスにおいてジグソー学習法を導入し,その効果を明らかにすることである.実験群にはジグソー学習法を取り入れたガイダンスを行い,統制群には従来どおりの一斉講義形式によるガイダンスを行った.それぞれに事前・事後テストを実施し,比較検討したところ,実験群における成績の伸びが統制群におけるそれを上回っており,ジグソー学習法を取り入れたコンプライアンス教育の学習効果が高いことが分かった.また,当該ガイダンスを受けた多くの学生が,自分自身も学習効果を実感していること,その学習法自体に対して非常に好意的にとらえていることが分かった.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The aim of this study is to evaluate the effectiveness of an information security compliance training with the Jigsaw technique for new students. Students in the experimental group learned in a Jigsaw class, on the other hand students in the control group learned in a traditional lecture class. Pre- and post-tests showed that the growth rate in the experimental group was higher than that in the control group, which means that the compliance training with the Jigsaw technique is more effective. In addition, many students who experienced the Jigsaw class taught that they realized the learning effect and that they were very favorably impressed with the Jigsaw technique.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 4, 号 2, p. 14-22, 発行日 2018-06-06
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 01:32:39.412138
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3