@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00189636,
 author = {富永, 浩之 and 中井, 智己 and 辻, 健人 and 劉, 世博 and 花川, 直己 and Hiroyuki, Tominaga and Tomoki, Nakai and Kento, Tsuji and Ryu, Shibo and Naoki, Hanakawa},
 issue = {2},
 journal = {情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)},
 month = {Jun},
 note = {高大連携の一環として,LEGOロボット制御とゲーム課題を題材とするプログラミングの導入講座を提案している.事前講義,本番演習,事後総括を含んだ短期集中イベントとして実施する.本番演習では,チーム単位でのプロジェクトとして,各テーマの基本課題と応用課題に取り組む.最後に,審判シートに基づいた実技認定を受ける.事後総括では,各課題の反省として,成果報告の口頭発表を行い,審査員が採点する.本論では,演習のフレームワークとしての概要を述べ,高校での教育実践について報告する.本番演習の実技認定および事後総括の口頭発表について,チームごとの得点状況を考察し,アンケート結果とともに分析する.高校側と大学側の連携における諸問題についても考察する., We have proposed an educational framework of LEGO exercises of simple programming with robot control and game projects for introduction to information engineering. The exercises are mainly held for educational short events in our college as joint subjects with high school students. Each project as a lesson has several basic problems and an applied problem. A lesson progress consists of a preparation lecture, an actual team exercise with performance qualification and a post summary report with oral presentation. We carried out several educational practices in high schools. We consider the team activity by the performance exercises and oral presentation. We analyze the results of questionnaires of students. By the results, we discuss some issues about cooperation with a college and a high school in educational joint events.},
 pages = {1--13},
 title = {高大連携の導入講座としてのLEGOプログラミング演習の実践},
 volume = {4},
 year = {2018}
}