@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00018954, author = {小西, 裕 and 延原, 哲也 and 劉, 渤江 and 国島, 丈生 and 横田, 一正 and Yutaka, KONISHI and Tetsuya, NOBUHARA and Bojiang, LIU and Takeo, KUNISHIMA and Kazumasa, YOKOTA}, issue = {77(2006-DBS-140)}, month = {Jul}, note = {e ラーニングでは,学習者にどのような教材を提示するかの学習シーケンシングが重要な役割を果たしている.学習シーケンシングは一般的に学習者の学習レベルやテスト結果に基づく条件付き有向グラフとして表現される.教材作成者が学習シーケンシングの設計を行った際,誤りにより矛盾を含んだグラフになることが考えられる.本稿では,ECA ルールで記述された学習シーケンシングから条件付き有向グラフを抽出し,構造的な矛盾と意味的な矛盾の分類から,それらの矛盾の検出方法を提案する., In e-learning, sequencing plays an important role in what kind of teaching materials should be presented for learners. Sequencing is generally represented in the form of a conditional directed graph based on learners’ understanding levels or test results. However, there might be errors or contradictions in sequencing when teachers design and make teaching materials. In this paper, we propose to extract a conditional directed graph from sequencing represented in ECA rules and validate both syntactic and semantic errors in the graph.}, title = {e ラーニングにおける学習シーケンシングの妥当性検証}, year = {2006} }