@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00018787, author = {岡田, 龍太郎 and 芳村, 亮 and 本間, 秀典 and 北川, 高嗣 and Ryotaro, OKADA and Ryo, YOSHIMURA and Hidenori, HOMMA and Takashi, KITAGAWA}, issue = {65(2007-DBS-143)}, month = {Jul}, note = {本稿では、言葉の音声表現により人間が受ける印象を用いて、任意の日本語の印象に合致した楽曲自動生成方式を提案する。我々は、音相理論と呼ばれる理論を用いて、入力された任意の言葉から、その音声表現から受ける印象に合致した印象語をメタデータとして抽出する方式を実現している。また、Hevner の研究を用いて、楽曲の印象を表す8つの印象語群と、6つの楽曲構造要素の相関を求めることにより、楽曲を自動生成する方式を実現している。本稿では、この印象語抽出方式と楽曲自動生成方式を意味の数学モデルを用いてメタレベルで連結することにより、任意の言葉の音相の印象に合致した楽曲自動生成方式を実現する。, This paper presents an automatic music composition method corresponding to the impression of arbitrary Japanese words by using the impressions received from the sound expression of the words. Founded on the “onso” theory, we have realized an automatic extraction method which extracts impression words as metadata corresponding to the impression by the sound expression of arbitrary words. And we have also realized a method of an automatic composition method of music, by searching for correlations between 8 groups of words about musical impressions and 6 musical structural elements by using the reserches done by Hevner. In this paper, we realize the method of automatic composition of music corresponding to the impression of the sounds of arbitrary words by connencting the impression words extraction method and the method of automatic composition of music on meta-level by using a mathmatical model of meanings.}, title = {任意の言葉の音相の印象に合致した楽曲の自動生成方式}, year = {2007} }