ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. コンピュータと教育(CE)
  3. 2018
  4. 2018-CE-144

ドリトルを用いた台湾-日本間の国際理解教育

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/186750
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/186750
29e8cd11-41b7-48f0-a2e8-632f05e8796e
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CE18144025.pdf IPSJ-CE18144025.pdf (2.0 MB)
Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2018-03-10
タイトル
タイトル ドリトルを用いた台湾-日本間の国際理解教育
タイトル
言語 en
タイトル International education between Taiwan and Japan by using Dolittle
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 一般セッション (3)
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
神奈川県立柏陽高等学校
著者所属
東京農工大学
著者所属
大阪電気通信大学
著者所属(英)
en
Hakuyo High School
著者所属(英)
en
Tokyo University of Agriculture and Technology
著者所属(英)
en
Osaka Electro-Communication University
著者名 間辺, 広樹

× 間辺, 広樹

間辺, 広樹

Search repository
並木, 美太郎

× 並木, 美太郎

並木, 美太郎

Search repository
兼宗, 進

× 兼宗, 進

兼宗, 進

Search repository
著者名(英) Hiroki, Manabe

× Hiroki, Manabe

en Hiroki, Manabe

Search repository
Mitarou, Namiki

× Mitarou, Namiki

en Mitarou, Namiki

Search repository
Susumu, Kanemune

× Susumu, Kanemune

en Susumu, Kanemune

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 国際化の進展に伴って,異なる文化を持つ人々と協調して生きる態度の育成などを目指す国際理解教育は重要度を増している.高等学校で行われている国際理解教育には,海外修学旅行,識者による講演,生徒同士の共同活動など多様な学習の形態がある.本研究ではプログラミングを用いた異なる国の生徒同士の共同学習を試みた.人工言語であるプログラミング言語の構造は自然言語のような難しさはないため,プログラミングに使う考え方は伝えやすい.そのため,言葉の壁を超えてコミュニケーションを図る活動や,プログラミング的な思考を共有化する活動など,他の学習活動ではできない教育ができるようになる.このことは,国際理解教育の学習目的であるコミュニケーション能力や,自分の考えや意思を表現できる基礎的な力などの育成に資すると考えた.本稿では,複数の言語で記述できるドリトルを使い,台湾と日本の高校生との間で試行したプログラミングによる共同活動の様子を報告し,取組みの有効性を議論する.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 With the progress of internationalization, international education aiming to foster attitudes that live in cooperation with people with different cultures is becoming more important. We suggest International education by using computer programming. The structure of programming language is not as difficult as that of natural language and we hypothesized the programming is suitable for students' communication. Therefore, we planed the collaborated programming lesson between Taiwan students and Japanese students. The programming language which we decided to use in the lessons was Dolittle, because it can be used in multi languages. This report describes how we executed the lesson and how students collabolated in it.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10096193
書誌情報 研究報告コンピュータと教育(CE)

巻 2018-CE-144, 号 25, p. 1-6, 発行日 2018-03-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8930
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 02:28:58.298753
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3