@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00185873, author = {加藤, 邦拓 and 山中, 祥太 and 宮下, 芳明 and Kunihiro, Kato and Shota, Yamanaka and Homei, Miyashita}, issue = {2}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Feb}, note = {スマートフォンやタブレット端末などの普及にともない,静電容量式タッチパネル上での導電性素材を介したタッチ入力手法を用いたインタラクションが数多く提案されてきた.しかし,既存手法では導電性素材が接触している特定の箇所においてタッチ入力を発生させるか,スクロールのような直線動作のタッチ入力を発生させることしかできず,単純な操作しか実現できなかった.そこで,本研究では3Dオブジェクト表面に配置した「導電性の点群」を介することでタッチ入力を発生させる手法を検討する.これにより,3Dオブジェクト上で行われた操作をタッチパネル上に伝え,手書き文字入力やポインティングなど自由自在な2次元のタッチ操作が行える.提案するオブジェクトは3Dプリンタによって容易にプロトタイピングできる.また,本研究では提案した3Dオブジェクトによるタッチ認識精度および入力デバイスとしての性能評価を行い,その有用性を示した., In recent years, several studies have adopted a variety of approaches for the realization of interfaces based on capacitive touch panels. We propose the use of a 3D-printed object that a user can use as a 2-dimensional touch input area. Our technique can generate a continuous touch input by using “multiple conductive points” on the face of the 3D-printed object. This technique also enables a variety of touch operations on a 2D planar area (e.g., hand writing input, and pointing tasks). By bending the wiring or changing the interval at which the conductive materials are printed, a wide range of touch interfaces can be realized. We describe the conditions required to create our 3D-printed object and evaluate the recognition accuracy of the touch operations. In addition, we also describe an experiment that we conducted, involving a pointing task, to evaluate the performance of the 3D-printed object when used as a track pad.}, pages = {670--680}, title = {2次元のタッチ操作を可能とする3Dオブジェクト}, volume = {59}, year = {2018} }