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  1. 研究報告
  2. エンタテインメントコンピューティング(EC)
  3. 2017
  4. 2017-EC-46

仮想空間の登坂動作における視触覚間相互作用の検証

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/185078
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/185078
bec19e3f-919f-474b-96da-cbae36b1260d
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-EC17046007.pdf IPSJ-EC17046007.pdf (2.2 MB)
Copyright (c) 2017 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2017-12-15
タイトル
タイトル 仮想空間の登坂動作における視触覚間相互作用の検証
タイトル
言語 en
タイトル Verification of Visuo-Haptic Interaction for Hill-Climbing Motion in Virtual Environment
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 デバイス/インタフェース
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
現在,東京工科大学
著者所属
現在,東京工科大学
著者所属
現在,東京工科大学
著者所属(英)
en
Presently with Tokyo University of Technology
著者所属(英)
en
Presently with Tokyo University of Technology
著者所属(英)
en
Presently with Tokyo University of Technology
著者名 石河, 竜太

× 石河, 竜太

石河, 竜太

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井上, 亮文

× 井上, 亮文

井上, 亮文

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星, 徹

× 星, 徹

星, 徹

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著者名(英) Ryuta, Ishikawa

× Ryuta, Ishikawa

en Ryuta, Ishikawa

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Akifumi, Inoue

× Akifumi, Inoue

en Akifumi, Inoue

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Tohru, Hoshi

× Tohru, Hoshi

en Tohru, Hoshi

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 ヘッドマウントディスプレイを着用したユーザの実空間の動きを仮想空間のキャラクターに反映させる体験型 VR ゲームでは,仮想空間において起伏に飛んだゲームフィールドが提示されることが多い.しかし,実空間のプレイヤーは,仮想空間の起伏と一致しない平面上で歩行動作を行うことがほとんどである.本稿では,仮想空間の視覚的な路面提示と実空間の触覚的な路面提示との差が与える影響について調査する.実験では,ヘッドマウントディスプレイを着用したプレイヤーに対し,仮想空間内で勾配を持った斜面を視覚的に提示する.プレイヤーは,実空間で勾配を持った斜面上で歩行移動をし,仮想空間内を移動する.この視触覚間の勾配差がプレイヤーに与える影響について評価を行う.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Interactive / experience-based VR games display players rough terrain, such as slopes and steps, in the virtual game field. The players in the real world, however, have to take walking action on the flat floor. This difference can be considered to reduce the immersion of the players. In this paper, we investigate the effects of the difference between visual stimuli in the virtual environment and haptic stimuli in the real world. In the experiment, the subjects were showed a long slope in a virtual world through the head-mounted display. While the subjects were seeing the slope on the head-mounted display, they were also directed to take walking action on the slanted treadmill in the real world. We evaluated the immersion under varying conditions by changing the combination of the visual / virtual slope angle and the haptic/real treadmill angle.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12049625
書誌情報 研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC)

巻 2017-EC-46, 号 7, p. 1-5, 発行日 2017-12-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8914
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-20 03:05:26.293511
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