Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2017-12-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
高校生を対象としたモノづくりハッカソンのデザイン―モノづくりへの興味喚起と知識付与を企図した枠組みの構築を目指して― |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Designing a Manufacturing Hackathon for High School Students ―Aiming to Build a Framework which Evokes Interest in Manufacturing and Providing Knowledge― |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
分析/評価 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
関西大学大学院総合情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
関西大学大学院総合情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
関西大学大学院総合情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
大阪大学大学院経済学研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Informatics, Kansai University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Informatics, Kansai University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Informatics, Kansai University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Economics, Osaka University |
著者名 |
北村, 茂生
赤星, 俊平
松下, 光範
白水, 菜々重
|
著者名(英) |
Shigeo, Kitamura
Shumpei, Akqahoshi
Mitsunori, Matsushita
Nanae, Shirozu
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究の目的は,高校生を対象としたモノづくりハッカソンをデザインすることである.この試みは,ハッカソンへの参加を通して,モノづくりに対する興味 ・ 関心を喚起すること,ならびに必要な知識を教授 ・ 付与する枠組みの構築を狙っている.近年,限定されたテーマの下,短期集中で開発を行う形式のイベントであるハッカソンが開催され,チームや個人による発想や開発の経験向上が図られている.プログラム開発環境の簡易化やディジタル ・ ファブリケーションの普及により,個人であってもインタラクティブなディジタルコンテンツの開発は容易になっているものの,高校の現状の授業カリキュラムでは十分な知識を持った状態でチームでの開発を経験できることは少なく,授業時間外での制作を支援する環境も整っていない.そのため,モノづくりに積極的に取り組む高校生は少数である.本稿では,こうした背景を踏まえて実施した高校生対象のモノづくりハッカソンについて報告する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The purpose of our study is designing a manufacturing hackathon for high school students. We attempt building a framework which evokes interest in manufacturing and providing knowledge which is necessary for development. In recent years, hackathon which is an event held to improve ideas and develop experiences in a short time of period by both teams and individuals. Although due to the simplification of the programming environment and the spread of digital fabrication, developing interactive digital contents become easy even for individuals. Nowadays curriculum at high schools have less opportunity to develop a team with sufficient knowledge. What is more they do not have an environment supported by technician outside class hours. Therefore, few high school students actively work on manufacturing. In this paper, we report on a manufacturing hackathon for high school students we conducted based on the background above. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12049625 |
書誌情報 |
研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC)
巻 2017-EC-46,
号 2,
p. 1-6,
発行日 2017-12-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8914 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |