Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2017-12-02 |
タイトル |
|
|
タイトル |
日本舞踊における「腰」の技法分析—モーションキャプチャを用いて— |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Analysis of “Koshi” movement in Nihon-Buyo using Motion Capture |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
伝統芸能 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
日本舞踊 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
身体技法 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
技法分析 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
動作解析 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
モーションキャプチャ |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
暗黙知 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
指導言語 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
体幹部 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
東京藝術大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京藝術大学 |
著者所属 |
|
|
|
運動科学総合研究所 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of the Arts |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of the Arts |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Research Institute of Kinesiology |
著者名 |
宇津木, 安来
露木, 雅彌
高岡, 英夫
|
著者名(英) |
Annla, Utsugi
Masaya, Tsuyuki
Hideo, Takaoka
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究では日本舞踊の身体技法のうち,参与観察で「腰を動かすな/腰を安定させろ」という指導 がなされた腰の技法に注目し,指導者と生徒 4 名の実際の腰の動きをモーションキャプチャにより比 較した.「腰の中心」と「腰の周囲」という概念から総移動量と XYZ 座標における動きを分析した結 果,指導言語からただちに推測されることとは異なり,熟練者の腰が極めて動的な状態の中で安定的 に使われていることが明らかになった.またこの結果から指導言語の新たな解釈について考察した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This research focused on a kind of Koshi (pelvic region) movement in Japanese Traditional Dance : Nihon-Buyo. For particular movements, students are told "Don't move your Koshi"/"Stabilize your Koshi". Using motioncapture the actual ‘Koshi’ movement data of a Nihon-Buyo teacher and 4 students were compared. When thegross general movement data and the same data plotted as 3D coordinates on a graph was analysised, it becameclear that in contrast to students commonly mistaken interpretation of the teachers instruction regarding this kindof ‘Koshi’ technique, the experts ‘Koshi’ usage displayed a high level of ‘dynamic’ stabilisation, as opposed tothe erroneously assumed ‘static’ stabilisation. These results have brought forth new insights into the words ofinstruction from expert teachers of Nihon-Buyo. |
書誌情報 |
じんもんこん2017論文集
巻 2017,
p. 245-252,
発行日 2017-12-02
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |