@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00183863, author = {末續, 鴻輝 and Koki, Suetsugu}, book = {ゲームプログラミングワークショップ2017論文集}, month = {Nov}, note = {完全情報ゲームの多くの研究は2人プレイのものに限定され,3人以上でプレイするゲームに関する研究は,Li[1]や,Straffin[2],Propp[3]などの研究があるものの,その絶対数は少ない.その理由の一つには,3人以上のゲーム独自の問題がある.2人ゲームにおいては,ゲーム木をすべて書き下し,終了局面から再帰的に遡ることで,それぞれの局面において先手に必勝手順が存在するか,あるいは後手に必勝手順が存在するかどうかを判定することができる.しかしながら,3人以上のゲームにおいては,このように一意に勝者を定めることはできない.本研究では,Liが導入した順位の拡張とも言える概念を導入し,よく知られた完全情報ゲームNIMの多人数版の解析を行う.さらにこれが,正規形のゲーム (最後の着手をしたプレイヤーの勝ちとなるゲーム)だけでなく逆形のゲーム (最後の着手をしたプレイヤーが負けとなるゲーム)を含めた拡張となっていることを示す., Almost all results of combinatorial game theory are based on two player games but some re-searches are done on multiplayer combinatorial games; Li[1], Straffin[2] and Propp[3]. Multiplayer games are differerent from 2-player games in that the winner is not determined from the game position. In order that a unique order is determined, we assume each player has a fixed "preference", which is defined as a total ordering of the every players. Each player behaves so that the player who moves last will have the highest possible preference value. We present solutions for various forms of preferences in multiplayer NIM which include the generalization of the normal play and the misere play.}, pages = {230--235}, publisher = {情報処理学会}, title = {選好順序による多人数NIMにおける正規形と逆形}, volume = {2017}, year = {2017} }