@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00183853,
 author = {井手, 広康 and 奥田, 隆史 and Hiroyasu, Ide and Takashi, Okuda},
 book = {ゲームプログラミングワークショップ2017論文集},
 month = {Nov},
 note = {全自動麻雀卓は“牌をかき混ぜて牌山に積み上げる動作”を自動で行う麻雀卓のことを指す.全自動麻雀卓の撹拌手法には一定の規則性があるため,これが要因となって牌に偏りが生じている可能性があると考えられる.そこで本研究では,マルチエージェント・シミュレーションを用いた全自動麻雀卓における撹拌手法のモデル化について提案し,牌の撹拌率について分析を行った.シミュレーションの結果から,全自動麻雀卓の撹拌手法によって少なからず牌に偏りが発生していることがわかった.また本シミュレーションによる撹拌手法のモデルでは,全自動麻雀卓のドラムに空回転を加えることによって撹拌率は改善され,3回転以上の空回転を加えたとき十分に牌全体が撹拌するという結果が得られた., Automatic mahjong table refers to mahjong table which automatically performs "the action of stirring tiles and stacking them on the wall". Since the agitation method of automatic mahjong table has certain regularity, it is considered that there is a possibility that bias has occurred in the tile as a factor. Therefore, in this research, we propose modeling of agitation method in automatic mahjong table using Multi-Agent Simulation, and analyzed agitation rate of tiles. As a result, it was found that biasing of the tiles occurred to a considerable extent by agitation method of automatic mahjong table. Moreover, agitation rate was improved by adding idle rotation to the drum of automatic mahjong table, and it was found that the whole tile was agitated sufficiently when applying idle rotation more than three rotations.},
 pages = {171--176},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {マルチエージェント・シミュレーションを用いた全自動麻雀卓の撹拌手法に関するモデル化},
 volume = {2017},
 year = {2017}
}