@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00183840, author = {伊藤, 滉貴 and 阿原, 一志 and Koki, Ito and Kazushi, Ahara}, book = {ゲームプログラミングワークショップ2017論文集}, month = {Nov}, note = {本研究は第一著者が考案したHICHAIN(以下本ゲーム)という二人完全情報ゲームの提案,実装と,そのAI開発に関する研究である.本ゲームはアルファベットのカードを使ったゲームで,サイズに制限のない2次元の盤にカードの向きを指定して着手することで実質的に3次元の盤を実現している.また1ターンあたり平均約1000手と多く,探索空間は10162になる.このような盤を構成するため「相対参照アルゴリズム」とルールの実装に必要なアルゴリズムを考案し,本ゲームのAIの実装に向けて探索アルゴリズムや評価方法を考察した., This research proposes a new game "HICHAIN" for 2 people with perfect information. The first author designs this game and implements the platform. We discuss algorithm of the implementation and survey an AI player of this game. This game uses alphabet cards and a 3-dimensional board substantially by making moves specified a card direction on 2-dimensional board without a limit of the size. The average of moves per turn is about 1,000 and search space is the 10162. We devise "Relative Reference Algorithm" for the framework of board and other algorithm for programming the rule of the game. Thus we consider searching algorithm and evaluation method for developing the AI player.}, pages = {88--95}, publisher = {情報処理学会}, title = {HICHAIN: カードの向きを指定して着手する二人完全情報ゲームの提案と、そのAIへの展望}, volume = {2017}, year = {2017} }