@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00183536, author = {福井, 暉斗 and 廣沢, 拓也 and 橋本, 侑季 and 山﨑, 達也 and AKITO, FUKUI and TAKUYA, HIROSAWA and YUKI, TAKAHASHI and TATSUYA, YAMAZAKI}, book = {エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2017論文集}, month = {Sep}, note = {モーションキャプチャ技術を用いて人の投球動作を認識する手法を提案する.提案手法は認識した投球動作から投球方向を推定することで,直感的なジェスチャ入力による方向選択を可能とする.また提案手法を応用して対戦形ゲームを開発し,大学のオープンキャンパスの機会を利用して公開した.これによりゲームを体験した来場者を対象として,提案手法を応用したゲームの操作感についてアンケート調査を実施した.本稿では,提案手法とゲームシステム,アンケート調査から得られた提案手法の評価について報告する., We propose a method to recognize human pitching motion using motion capture technology. The object of the proposed methodis to analyze the pitching motion in real-time and to estimate the pitching direction from the pitching motion analysis. We havealso developed an opposing-type game based on the proposed method, which was exhibited to the public on university opencampus days. A questionnaire survey was conducted on the developed game system for the experienced persons. In this paper, wereport on the proposed method, the developed game system, and the evaluation results obtained from the questionnaire survey.}, pages = {394--395}, publisher = {情報処理学会}, title = {モーションキャプチャ技術を用いた投球ジェスチャ認識手法の開発と評価}, volume = {2017}, year = {2017} }