@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00183459, author = {沼崎, 優介 and 中垣, 孝太 and 川島, 優暉 and 鳴海, 拓志 and 遠藤, 雅伸 and YUSUKE, NUMAZAKI and KOUTA, NAKAGAKI and YUUKI, KAWASIMA and TAKUJI, NARUMI and MASANOBU, ENDOH}, book = {エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2017論文集}, month = {Sep}, note = {VRコンテンツでは,プレゼンス(あたかもその世界に入り込んでいるかのような感覚)の向上がエンターテインメント性を高めることに寄与する。本研究では,既存のVRコンテンツを調査し,体性感覚に適切な刺激を与えることがプレゼンスを向上させるという仮説のもと、エアーマットを用いた筐体を用いて触覚刺激と揺動する体性感覚刺激を提示した舟型シミュレーションコンテンツを実装し、その効果を検証した。, In virtual reality (VR) content, improvement of the sense of presence contributes to enhance entertainment. The sense of presenceis a feeling as if they are entering the world. In this research, based on the survey on existing VR contents, we hypothesized thatsimulating appropriate somatosensory sensation improves the sense of presence. Therefore, to stimulate somatosensory sensationby tactile stimulation and vibration for improving the sense of presence, we developed boat-type simulation contents using air matsmounted on the casing. We evaluated the sense of presence on the content, and showed that somatosensory stimulation effectivelyimproves the sense of presence.}, pages = {23--28}, publisher = {情報処理学会}, title = {ライド型VRコンテンツのための筐体の触覚と座面の不安定性を利用したプレゼンス向上手法}, volume = {2017}, year = {2017} }