@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00182933, author = {古川, 雅子 and 中村, 泰之 and 山川, 修 and 柳沼, 良知 and 多川, 孝央 and 山田, 恒夫 and 魚崎, 典子 and Masako, Furukawa and Yasuyuki, Nakamura and Osamu, Yamakawa and Yoshitomo, Yaginuma and Takahiro, Tagawa and Tsuneo, Yamada and Noriko, Uosaki}, book = {情報教育シンポジウム論文集}, issue = {5}, month = {Aug}, note = {2017 年 3 月 13 ~ 17 日にかけてカナダ,バンクーバーのサイモンフレーザー大学において,第 7 回 Learning Analytics and Knowledge Conference (LAK' 17) が開催された.本稿では LAK' 17 のプレカンファレンスやメインカンファレンスを通して,LA の可能性と問題点に関して重要と考えられる 6 つのテーマを取り上げ詳述することにより,これらのテーマにおける成果の有効性,期待,およびその問題点を指摘し,Learning Analytics の動向について俯瞰する.また,この分野において日本が取り組むべき課題についても言及する., The 7th International Conference on Learning Analytics and Knowledge (LAK' 17) was held on March 13 - 17, 2017 at Vancouver in Canada. The Conference was organized by the Society for Learning Analytics Research (SoLAR) and for 2017, is hosted by Simon Fraser University (SFU). This paper reports the latest information on Learning Analytics (LA) from 6 viewpoints related to possibilities and problems of LA. This paper clarifies the global trend of learning analytics, and discusses what we have to do in the learning analytics in Japan.}, pages = {31--36}, publisher = {情報処理学会}, title = {ラーニング・アナリティクスの動向-第7回Learning Analytics & Knowledge Conference (LAK'17)参加報告-}, volume = {2017}, year = {2017} }