@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00182901, author = {大久保, 英彦 and 高橋, 正樹 and 加納, 正規 and 池谷, 健佑 and 三科, 智之 and Hidehiko, Okubo and Masaki, Takahashi and Masanori, Kano and Kensuke, Ikeya and Tomoyuki, Mishina}, issue = {3}, month = {Jul}, note = {昨今のスポーツでは,競技解析に有用な情報として被写体,特に球技であればボールの正確な時系列位置情報取得に対する要求がある.実際に一部の中継放送で,ボールの移動データを解析し,スポーツグラフィックスという形で提示がなされている.本報告ではバレーボール中継を想定し,ボール追跡専用のカメラを必要とせずに,放送の本線映像を制作する複数の放送カメラの映像解析と,各カメラのパン ・ チルト ・ ズーム量のセンサー情報から,ボールの三次元位置をリアルタイムに算出し,実写映像に対して高精度に CG ボールを重畳可能なグラフィックスシステムを構築した., In order to enrich the sports TV programs, there are various requests to obtain the useful information during the game for on-air graphics. Especially, for any ball game, time series 3D positional data of the ball is the one of the most important information. We developed a new on-air 3D graphics system for live sports broadcasting, it is equipped with object tracking function, to track a volleyball. The positional data of the ball is calculated in real-time, both from video analysis of PTZ cameras for broadcasting, and from PTZ sensor data. Our experiment shows that the system can produce accurate 3D ball compositing in real-time for on-air graphics.}, title = {被写体追跡可能なスポーツグラフィックスシステムの試作一複数の可動カメラを利用したボールの三次元リアルタイム追跡一}, year = {2017} }