Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2017-07-19 |
タイトル |
|
|
タイトル |
小学校における授業時間割作成 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Timetabling for Elementary Schools |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[オリジナル論文] 時間割作成,モデリング,0-1整数計画,多目的計画,スケジューリング |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
成蹊大学 |
著者所属 |
|
|
|
成蹊大学 |
著者所属 |
|
|
|
成蹊小学校 |
著者所属 |
|
|
|
成蹊小学校 |
著者所属 |
|
|
|
成蹊小学校 |
著者所属 |
|
|
|
成蹊小学校 |
著者所属 |
|
|
|
成蹊大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Seikei University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Seikei University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Seikei Elementary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Seikei Elementary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Seikei Elementary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Seikei Elementary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Seikei University |
著者名 |
高橋, 香
ブルノ, フィゲラ ロウレンソ
赤池, 洋一
山口, 梨恵
山本, 剛大
林田, 真治
池上, 敦子
|
著者名(英) |
Kaori, Takahashi
Bruno, Figueira Loulenco
Youichi, Akaike
Rie, Yamaguchi
Takahiro, Yamamoto
Shinji, Hayashida
Atsuko, Ikegami
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
小学校では通常の授業時間割に加え,学校行事にあわせた時間割を複数作成している.文部科学省が定めた年間標準時数の達成率を意識するために,時間割を毎週作成している小学校もある.時間割作成については,これまでにも多くの研究が行われているが,高校や大学を対象としたものが多い.さらに,学校ごとの独自の制約があると考えられ,時間割作成に提案されているモデルは対象学校専用のものとなっている.本研究では,小学校を対象に,通常授業の時間割作成だけでなく,特殊な期間の時間割作成にも適用可能であり,さらに多くの小学校で利用できる柔軟性のある数理最適化モデルの構築を目指す.考慮する制約のすべてを満たすことができない場合にそなえ,提案モデルでは,一部の制約を緩和した解を与えることができるようにし,制約を満たせない対象が一部のクラスや教員に偏らないような目的関数を設定する.このモデルに基づいて,2つの小学校を対象に合計3つの時間割作成を行ったところを実用可能な時間割が得ることができた. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Elementary schools in Japan create multiple timetables around school events, in addition to the timetables used for regular classes. The Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology specifies a number of classes to be held annually, and some elementary schools create timetables every week to ensure that they meet these requirements. Timetabling has been studied in many papers. However, most studies have been targeted at high schools and universities. Furthermore, the models proposed for timetabling have been created to meet the unique needs of specific schools. In this paper, we focus on elementary schools. We aim to construct a flexible mathematical optimization model that can be applied to regular class timetables, to specific shorter-term periods, and in many types of elementary schools. In most cases, satisfying all constraints simultaneously is impossible. Thus, our model allows relaxing some constraints and setting an objective function to balance the degree of violation according to class or teacher. We created three timetables for two elementary schools by applying our model to give an example of timetabling that can be used in schools. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11464803 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌数理モデル化と応用(TOM)
巻 10,
号 2,
p. 80-91,
発行日 2017-07-19
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7780 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |