Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2017-06-14 |
タイトル |
|
|
タイトル |
情報セキュリティ教育教材の改善検討―自由記述アンケートの分析から |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Discussion on Improving Learning Materials for Information Security ―On the Analysis of Free Description Responses |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[研究会推薦ショートペーパー] 情報セキュリティ教育,教育効果の測定,テキストマイニング |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
広島大学社会産学連携室情報部情報化推進グループ |
著者所属 |
|
|
|
広島大学情報メディア教育研究センター |
著者所属 |
|
|
|
広島大学情報メディア教育研究センター |
著者所属 |
|
|
|
広島大学情報メディア教育研究センター |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Information Promotion Group, Office of Industry-Academia-Government and Community Collaboration, Hiroshima University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Information Media Center, Hiroshima University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Information Media Center, Hiroshima University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Information Media Center, Hiroshima University |
著者名 |
天野, 由貴
隅谷, 孝洋
岩沢, 和男
西村, 浩二
|
著者名(英) |
Yuki, Amano
Takahiro, Sumiya
Kazuo, Iwasawa
Kouji, Nishimura
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
広島大学では,新入生に対し情報セキュリティ・コンプライアンス教育を実施している.本研究では,教材改善に活用するため,学部新入生に対し実施した自由記述アンケートをテキストマイニング手法により分析した.その結果,講習の有効性を評価できることが分かった.分析結果をふまえ,教材改善の内容について検討した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The Information Media Center in Hiroshima University has provided the Information Security and Compliance Courses for the all freshmen every year. A text mining method, that allows to analyze the text data in the questionnaires, was used for improving the learning materials of the courses. The result indicates that the courses were effective and there is room for improvement to the materials. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 3,
号 2,
p. 8-19,
発行日 2017-06-14
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |