@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00181092,
 author = {杉村, 博 and 宮澤, 重明 and 数野, 翔太 and 村上, 隆史 and 大和田, 茂 and 一色, 正男 and Hiroshi, Sugimura and Shigeaki, Miyazawa and Shota, Kazuno and Takashi, Murakami and Shigeru, Owada and Masao, Isshiki},
 issue = {2},
 journal = {情報処理学会論文誌コンシューマ・デバイス&システム(CDS)},
 month = {May},
 note = {HEMSやZEHといった低炭素社会の実現に向けて,広域的な観点で一般住宅のスマートハウス化が重要であるが,一般消費者にとってはスマートハウスの機能が10%程度の消費電力削減だけであれば,その導入に関する魅力は少ない.本研究では,スマートハウスの魅力向上のために,情報家電のエンタテイメントへの利用を検討する.動画の視聴者の周囲に設置されている家電と連携し,シーンに合わせて照明やエアコンを動作させて臨場感を向上させるためのソーシャルアノテーション可能な多種家電連携エンタテイメントシステムを提案する.本論文では,(1)動画のタイムラインに家電の制御情報の付与と共有を行うサービス,(2)動画の家電制御命令を基にしてネットワーク家電を制御するシステム,(3)制御情報を付与した人と実際に家電を再生する人との環境の差を調停する手段について開発した.実際の実装手段とその結果について説明する., In order to realize the low-carbon society, it is important to introduce smart house technology to general residence. For general consumers, if smart house technologies have only a merit of reducing power consumption, reasons of the introduction are too weak. This paper considers a system to utilize network-connected home appliances for entertainment system. For improving presence, we propose social annotatable entertainment system which harmonizes a scene in a video and several apparatuses such as lighting, air-conditioner, etc. We thus develop three techniques; (1) a service to annotate commands of controlling apparatus into timeline in a video data, (2) a system to control apparatus based on the annotations, (3) a method to manage different environments among annotators and viewers.},
 pages = {1--11},
 title = {ソーシャルアノテーション可能な多種家電連携エンタテイメントシステム},
 volume = {7},
 year = {2017}
}