@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00018094,
 author = {斎藤, 英雄 and 木村, 誠 and 矢口, 悟志 and 稲本, 奈穂 and Hideo, Saito and Makoto, Kimura and Satoshi, Yaguchi and Naho, Inamoto},
 issue = {SIG11(CVIM5)},
 journal = {情報処理学会論文誌コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM)},
 month = {Dec},
 note = {多視点映像を用いて共通の実空間を記録し,新しい映像として提示する研究が最近さかんに行われている.この際,多視点カメラのカメラパラメータを推定するには,対象空間に位置が既知なマーカを複数配置する必要があり,その実施には多大な手間を要する.本論文では,多視点画像間の自然特徴点の対応関係のみから容易に得ることのできる射影幾何学的関係を利用して,多視点画像から中間視点画像を生成する手法について述べる.ここで紹介する手法は,カメラ間の射影幾何的関係を与える弱校正に基づくものである.弱校正は簡単な手続きで行うことができるので,多カメラシステムを利用する場合は特に有用となる.本論文では,このような弱校正により得られるカメラ間の射影幾何学的関係を利用した,1 )射影グリッド空間における視体積交差法による射影的形状復元に基づいた中間視点画像生成法,2 )サッカーシーンの持つ射影幾何学的性質を利用した中間視点画像生成法,の2 つの手法について述べる., In this paper,we will show methods for interpolation of viewpoint from multiple cameras based on projective geometry.Projective relationship of multiple cameras can be obtained from weak calibration information,which can easily be collected from the multiple view images.Such projective geometry provides sufficient information to reconstruct the 3D shape of the object with scale and projective transformation ambiguity.Since such ambiguity does not affect to 2D correspondence relationship between the multiple images,we can generate new view point images from multiple cameras by the projective geometry.We will show following approach for interpolating the view point of multiple cameras :1)View interpolation from 3D shape reconstruction with projective ambiguity in Projective Grid Space (PGS),geometry, 2)View interpolation of actual soccer scene taken with multiple cameras based on projective geometry in soccer scene.},
 pages = {21--32},
 title = {射影幾何に基づく多視点カメラの中間視点映像生成},
 volume = {43},
 year = {2002}
}