@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00179042, author = {永田, 正樹 and 磯部, 千裕 and 淺野, みさき and 山﨑, 國弘 and 長谷川, 孝博 and 井上, 春樹 and Masaki, Nagata and Chihiro, Isobe and Misaki, Asano and Kunihiro, Yamazaki and Takahiro, Hasegawa and Haruki, Inoue}, issue = {2}, month = {May}, note = {静岡大学では,Web システムを用いた動画配信サイト 「静岡大学テレビジョン」 を 2013 年から運用している.静岡大学テレビジョンは,大学での研究や学部,サークルの紹介,学園祭や入学式などの様子を動画にて公開し,各種イベントや関連情報を学内関係者だけでなく,対外的に公開することを目的としている.情報公開の目的の 1 つに大学広報力の向上がある.昨今,本国の大学の諸問題に少子化に伴う入学者数の減少がある.2018 年には 18 歳以下の人口が減少期に入り,大学経営に深刻な影響を及ぼすと推測されている.このような背景からこれからの大学経営は入学者確保が切実な課題となり,入学志願者を増加させるための広報手段が重要な要素となる.そこで,筆者らは広報手段として静岡大学テレビジョンを用い,大学の活動内容を対外的に公開して大学知名度が向上することを研究している.本稿では,動画公開サイトの動画本数と運用期間の因果関係を示し,動画公開サイトを継続することで入学志願者数に変化が生じることを確認した., Shizuoka University operates a video distribution service using the Web system "Shizuoka University Television" from 2013. The purpose of SUTV is to improve the public relations of the university by making public the research, undergraduate, circle, school festival and entrance ceremony etc. by video movies. It is speculated that in 2018 the population under the age of 18 will enter a declining phase and have a serious impact on university management. Against this backdrop, public relations mean for increasing college entrance in future university management is an important factor. Therefore, we are studying improvement of university familiarity by using SUTV as public information means and publishing the activities of the university to the outside world. In this research, we showed the causal relationship between the number of videos in the movie publishing site and the operation period, and confirmed that the number of entrance applicants will change by continuing the movie publishing site.}, title = {静岡大学テレビジョンでの動画を用いた情報発信の特性と考察}, year = {2017} }