@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00178929, author = {池田, 昂平 and 沖, 真帆 and 塚田, 浩二 and Kohei, Ikeda and Maho, Oki and Koji, Tsukada}, issue = {5}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {May}, note = {現在広く普及している2次元コードは,読み取り時に入力部となるカメラとの間に一定の距離を作らなければ認識されないという空間的制約がある.一方,近年タブレット端末等の静電容量式マルチタッチディスプレイの普及にともない,導電性パターンを接触させ,マーカのように扱う研究事例が多く報告されている.そこで本研究では,両者を統合し,2次元コードを印刷した紙と導電パターンを印刷した透明フィルムの2枚を重ね合わせることで,カメラ/静電式タッチディスプレイのどちらからも認識可能な新しい2次元コード「CapacitiveMarker」を提案する.さらに,CapacitiveMarkerを用いた様々なインタラクション手法について複数の応用アプリケーションを通して紹介する.最後に,評価実験を通してCapacitiveMarkerの基礎的な性能を調査し,その制約と可能性について議論する., The visual markers have spatial limitations to require certain distances between a camera and markers. Meanwhile, as capacitive multi-touch displays on mobile devices have become popular, many researchers proposed interaction techniques using conductive patterns and a capacitive display. In this study, we propose a novel visual marker, “CapacitiveMarker”, which can be recognized both by a camera and capacitive display. The CapacitiveMarker consists of two layered markers: a visual marker printed on a seal and a conductive pattern on a plastic lm. In addition, we propose a new interaction method using CapacitiveMarker through several applications. Finally, we performed evaluation to confirm the performance of the CapacitiveMarker and discuss its limitations and posibilities.}, pages = {1037--1048}, title = {接触認識可能な2次元コードを用いたインタラクション手法の研究}, volume = {58}, year = {2017} }