@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00178349, author = {池田, 直史 and 竹内, 義則 and 松本, 哲也 and 工藤, 博章 and 大西, 昇 and Naofumi, Ikeda and Yoshinori, Takeuchi and Tetsuya, Matsumoto and Hiroaki, Kudo and Noboru, Ohnishi}, issue = {5}, month = {Mar}, note = {聴覚障害者が出席する講義や講演における情報保障の 1 つとして,パソコン文字通訳がある.本研究では,文字通訳者にとって聞き取りづらかったり,入力に手間がかかったりする語を 「難入力語」 と定義し,音声認識により難入力語を自動で検出し,文字通訳者に提示するシステムを提案する.システムでは,事前に講義に用いるプレゼンテーションスライドが得られることを仮定し,まずスライドから難入力語を自動抽出する.その後,音声認識による難入力語の検出性能を向上させるために,難入力語をクエリとして用いて Web 検索を行い,音声認識の言語モデルの適応を行う.音声認識によって検出された難入力語は,文字通訳用エディタ上に提示される.提示されている難入力語は,対応する各キーを押す簡単な操作により,入力中の文章に挿入することができる.提案システムを用いた文字通訳実験を行った結果,難入力語の提示 ・ 挿入機能を使用して作成された字幕の方が,使用しない場合に比べて,講義の意味内容をより正しく伝えているという評価が得られた., PC captioning is one of information supports in lectures. In this study, we define the words that it is difficult to listen to and takes long time to input as "input-difficult words". We propose a system to detect input-difiScult words by automatic speech recognition (ASR), and present it to captionists. We assume that presentation slides are provided beforehand, and input-difficult words are extracted from the slides automatically. Next, in order to improve the detection rate of input-difficult words, we adapt the language model of ASR. The detected input-difficult words are presented on an editor for captioning. Captionists can insert the detected input-difficult words into the sentence by pressing the corresponding keys. We conducted captioning experiments with the proposed system. As a result, the transcription with proposed system depicted lecture content more accurately than when not using the system.}, title = {音声認識による難入力語の検出を用いた講義の文字通訳支援システム}, year = {2017} }