@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00177794, author = {杉山, 典正 and 越智, 徹 and 大谷, 卓史 and 中西, 通雄 and Norimasa, Sugiyama and Toru, Ochi and Takushi, Otani and Michio, Nakanishi}, issue = {5}, month = {Feb}, note = {2013 年度から大学教育としての消費者教育が義務化されたが,全学的な啓発活動はあっても授業として実施されているケースは少ない.筆者らは,情報系の受講者に対する消費者教育の内容を検討し,消費者教育を含んだ情報系学部としての授業内容と教材を作成することをめざしている.本稿では,スマートフオンやポイントカードといった受講者にとって身近な点から,技術者として直面するであろうオープンソースやコンテンツの適切な利用,さらにアプリの安全性,プロシューマ教育といったことまで幅広くカバーすることを目指した授業モデルを提案する., Consumer education has been obligatory in university since 2013 in Japan. The awareness activities are introduced in some universities, however, there are few that have its regular course. We have been discussing the contents of consumer education for computer science majors, and we plan to make its model curriculum and courseware. In this paper, we propose a lecture model for ICT engineers that aimed at covering broadly such as open source, digital content, application security, and prosumer education. The proposed model includes problems related to smartphones and point cards that are familiar to students.}, title = {情報系学部における消費者教育およびその技術者倫理教育に関する授業モデル}, year = {2017} }