@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00177653,
 author = {神戸, 由美子 and 五十嵐, 浩也 and Yumiko, Kambe and Hiroya, Igarashi},
 issue = {1},
 journal = {情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)},
 month = {Feb},
 note = {メディアが急速に発展する現在,高度な制作技術に対応し,コンテンツを充実させることができる人材の育成はますます重要性を高めている.しかし,高等学校の教育現場では,映像メディア表現に関わる教科書や教授資料がなく,教育の水準が不安定で学習環境が整備されていないのが現状である.本研究の目的は,高等学校芸術(美術)科における映像メディア表現教育について構造化を行うことである.本研究では情報メディアデザイン,映像表現の2科目での構造化を行うこととし,芸術科や総合学科等,専門学科で学ぶ高校生が映像メディア表現の基本的な技能・知識を得るための構造化を行うこととした.本手法は,学習指導要領や教科用図書,教授用資料等を分析し,現状の問題点を明らかにした.また,複数の高等教育機関を調査し,現在の映像メディア表現教育の傾向を明らかにした.この2つの調査・分析を基に,高等学校段階に適しており,さらに高等教育機関への円滑な接続が可能な指導内容を具体化している., Recent the media developments have made media art, design and technology education increasingly important. But teachers in secondary education face an unstable environment due to the lack of total quality management in this field. The purpose of this article is to restructure computer generated art and design education in upper secondary schools in Japan. This paper describes the defining of two subjects; Creative Multimedia and Film and Media Art. These subjects are designed for high school students in art and design courses to learn the fundamental principles and methodologies. We used the following procedures to give shape to the effective teaching model in upper secondary education: Analyzing curriculum formulation, MEXT-authorized art textbooks and teachers' manual to find out current issues, studying some curricula of higher education to determine recent trends in art, design and technology education.},
 pages = {79--85},
 title = {高等学校芸術(美術)科における映像メディア表現教育の構造化},
 volume = {3},
 year = {2017}
}