Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2017-02-22 |
タイトル |
|
|
タイトル |
授業映像・写真・筆記コメントを同期表示できる授業評価記録・閲覧システムの提案と開発 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Proposal and Development of Recording and Referring System for Lesson Evaluation Capable of Displaying Movie, Picture and Comment Simultaneously |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[ショートペーパー] 教員養成,教育実習,授業評価,ペン入力 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学/現在,獨協医科大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京学芸大学 |
著者所属 |
|
|
|
九州工業大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Gakugei University / Presently with Dokkyo Medical University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo Gakugei University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kyushu Institute of Technology |
著者名 |
坂東, 宏和
加藤, 直樹
三浦, 元喜
|
著者名(英) |
Hirokazu, Bandoh
Naoki, Kato
Motoki, Miura
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本論文では,研究授業における授業参観者の筆記コメントが研究授業内のどの場面に対するものであるのかを容易に特定できることで,授業参観者の気付きを研究授業の振り返りに的確に活かせる環境の実現を目的とした,授業評価記録・閲覧システムの提案,設計,開発について述べる.本システムでは,授業参観者の筆記コメントを,時間情報を含めて電子的に記録する.その時間情報と,研究授業を撮影した映像および写真に自動記録される撮影(開始)時刻の情報から,授業映像,写真,授業参観者の筆記コメントを同期して表示する機能を提供する.試用評価の結果,いくつかの問題点が明らかになったものの,本システムでの学習は,紙ベースでの学習よりも筆記コメントの意味を把握しやすく,写真を有効活用でき,効率良く学習できる可能性が示唆された.また,映像と写真,筆記コメントが同期表示できることが,学習に役立つ可能性も示唆された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This paper describes about proposal and development of recording and referring system for lesson evaluation. First of all, during a teaching demonstration to receive feedback from observers, this system records observers' comments written on pen input devices with time information while a video and still pictures of class consequence are taken. When reviewing and lesson evaluation, this system relates time information of comments to photographing time of the video and pictures, and shows them in a same window synchronically. The demonstrator can know when or which timing each comment was written, and can think back on what had been done. As a result of using the system on trial, some points for improvement were founded, and many suggestions that written comments and visual materials were turned to good account proved lots of advantages over offline measures. Good responses and opinions that had got from participants showed potentialities of this study. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 3,
号 1,
p. 17-25,
発行日 2017-02-22
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |