@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00177491, author = {上田, 知幸 and 柴田, 直樹 and 川井, 明 and 伊藤, 実 and Tomoyuki, Ueda and Naoki, Shibata and Akira, Kawai and Minoru, Ito}, issue = {2}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Feb}, note = {近年,環境問題対策として電気自動車(EV)が注目されているが,短い航続距離や,長い充電時間が原因となり普及に至っていない.本研究ではEVを使ったカーシェアリングを考案し,EVを効率的に運用するためのシステムEVTourを提案する.EVTourでは,ユーザは任意の目的地にて車両の利用・返却ができ,残り電力量の少ないEVを乗り換えて移動を継続できる.提案手法はユーザの予約内容(希望目的地や時間制約)を満たす走行経路,EV情報,充電場所を含むスケジュールを算出し提示する.ユーザの利用時間が長くなるにつれ,EVの分布に偏りが生じ,予約受理率に悪影響を与える恐れがあるため,提案手法は各ステーション間でEV車を融通しあい,最大多数のユーザに実行可能な走行スケジュールを提供することを目的とする., Electric vehicles (EV) have become popular in the past several years. However, the short travel distance and the long charge time are big problems. In this study we propose a scheduling algorithm to operate EVs more efficiently using car-sharing service. It is possible for users to return EVs to any parkings, and transfer another EV from an EV with small remaining power. At departure place, the user inputs the desired destinations and arrival time. The server collects the inputs and calculates the route and action (charge or transfer). The purpose of this study is to maximize the reservation accepted rate. However, because we allow users one-way travel, the distribution of EVs is an important factor for the reservation accepted rate. In our method, we relocate EVs from stations with many EVs to other stations with few EVs.}, pages = {308--319}, title = {EVTour:電気自動車の乗換スケジューリング法の提案と性能評価}, volume = {58}, year = {2017} }