@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00017712,
 author = {佐藤, 貴子 and 永野, 志保 and 富井, 尚志 and 有澤, 博 and 酒井, 直隆 and Takako, Sato and Shiho, Nagano and Takashi, Tomii and Hiroshi, Arisawa and Naotaka, Sakai},
 issue = {SIG01(TOD8)},
 journal = {情報処理学会論文誌データベース(TOD)},
 month = {Jan},
 note = {本稿では人体動作の3次元時空間解析/モデリングシステムの一環として人体骨格モデル(BBHM)を用いた人体動作シミュレーションを行う手法を提案する.人体動作を骨格レベルで取り扱う際に問題となるのが,詳細な人体動作データの取得方法である.これに対し本稿では,動作データを取得することができ,かつ人体運動の特徴を十分に表現可能な構造を持つ,単純化人体モデル(SHM)を用いた動作定義の手法を提案し,BBHMの構造,およびBBHMに対するSHMを用いた動作マッピング手法の妥当性を評価する., This paper presents a new methodology of human-body motion simulation with Bone-Based Human Model (BBHM) as a part of spatio-temporal analysis/modeling system. In order to describe detailed human-body motion in skeleton level, bone base modeling is quite useful. Also, we introduce the Simplified Human Model (SHM) as an essence of logical structure of the human-body instead of full bone model. We evaluate propriety of BBHM precision and the way of motion mapping by using SHM.},
 pages = {92--102},
 title = {骨格モデルを用いた人体動作データベースの構築},
 volume = {42},
 year = {2001}
}