Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2017-01-15 |
タイトル |
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タイトル |
温度刺激と表情アイコンを持ち共鳴機能を備えた対戦ゲーム場面での感情伝達システム「Ther:com」の開発 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Ther:com: An Emotion Transmission System Using Thermal Stimulation, Emotional Icons and Resonance for Competitive Game Scene |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:ダイバーシティ社会に向けたコラボレーション支援とネットワークサービス] リアルタイムグループウェア,感情伝達システム,ペルチェ素子,共鳴,対戦型ゲーム |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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和歌山大学システム工学部 |
著者所属 |
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和歌山大学大学院システム工学研究科 |
著者所属 |
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和歌山大学システム工学部 |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Systems Engineering, Wakayama University |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Systems Engineering, Wakayama University |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Systems Engineering, Wakayama University |
著者名 |
宗森, 純
木村, 鷹
伊藤, 淳子
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著者名(英) |
Jun, Munemori
Taka, Kimura
Junko, Itou
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
温度知覚インタフェース「サーモアクター」を持ち表情アイコンを使用する感情伝達システム「Ther:com」を提案する.本システムは対戦ゲーム場面における利用者間の感情表現を豊かに伝えることをめざし,通信相手に対して「温度刺激」と「表情アイコン」を伝達することができる.また,参加者が同時に表情アイコンを送信したときに発生する共鳴に特徴がある.Ther:comの評価を検証するため温度刺激がある場合とない場合で比較実験を実施した.実験にはパズルゲームの一種の「ぷよぷよ」を使用して感情や存在感の伝達,ゲームの臨場感や面白さに関して検討を行った.実験の結果,温度刺激を付加したことにより以下のことが分かった.(1)温度刺激のある嬉しさの強い感情を示すアイコンが有意差が出るほど多く伝達された.(2)「相手の存在を身近に感じた」「表情アイコンは感情共有に役立った」「共鳴機能は感情共有に役立った」の評価が有意差が出るほど向上した.(3)面白さに関する「盛り上がり」と「またやってみたい」の評価が有意差が出るほど向上した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
We propose an emotion transmission system named “Ther:com” using a temperature perception interface and emotional icons. The system aims to transmit a rich emotional expression between users for competitive game scene and it can send temperature stimulus and emotional icons to a communication partner. A resonant function is also a feature of the system. A resonance is occurred when emotional icons are sent simultaneously. To examine the evaluation of Ther:com, we performed experiments with/without temperature stimulus. The experiments were performed to evaluate “Transmission of feelings and the presence” and “A sense of realty and fun” using “Puyopuyo”. “Puyopuyo” is a kind of the puzzle game. The results of experiments shows: (1) A lot of icons indicating strong feelings of pleasure were transmitted significantly when players use temperature stimulation. (2) From the viewpoint of communication, the evaluation of “I felt the existence of the partner close”, “The emotion icon helped feelings joint ownership”, and “The resonance helped feelings joint ownership” were improved significantly by temperature stimulation. (3) From the viewpoint of fun, the evaluation of “arising” and “I want to carry out a game again” were improved significantly by thermal stimulation. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 58,
号 1,
p. 176-188,
発行日 2017-01-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |