@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00176907, author = {長船, 辰昭 and 西村, 友佑 and 加藤, 聖也 and 廣森, 聡仁 and 山口, 弘純 and 東野, 輝夫 and Tatsuaki, Osafune and Yusuke, Nishimura and Seiya, Kato and Akihito, Hiromori and Hirozumi, Yamaguchi and Teruo, Higashino}, issue = {1}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Jan}, note = {露天掘り鉱山での作業で用いられる重機は非常に巨大である.また,運転席は高い位置に存在するため,運転席からの視界は非常に狭く,運転手は他の重機の接近を目視で把握しにくい状況に晒されている.このような状況は,重大な事故を引き起こす原因の1つとなっており,他の重機の接近など,周囲の状況を適切に把握できることが求められる.他の車両の存在を把握する手段として,車車間通信を用いるアプローチがあげられるが,一般道を走行する乗用車を対象とした研究は行われているものの,巨大な重機や,段差のある鉱山特有地形を対象とする車車間通信の研究は行われていない.本研究では,露天掘り鉱山において,鉱山用重機間の車車間通信により,周辺に存在する重機の存在を把握する手法を提案する.提案手法では,まず,鉱山用重機周辺の電波伝搬モデルをレイトレース法を用いて作成するとともに,その正当性を示すために,モデルから得られる電波強度と,実際の重機に装着したアンテナによる電波強度の比較を行った.また,すり鉢状の鉱山特有の地形をモデル化し,重機間の位置関係やアンテナの設置位置を基に,シミュレーション実験において,上記電波伝搬モデルにより,電波強度を推定した.この実験結果において,露天掘り鉱山内での巨大重機を対象とした車車間通信では,自車に接近する鉱山用重機の存在の検知は可能である一方,自車から遠ざかる方向へ走行している鉱山用重機との通信は不可能な場合があり,鉱山用重機の存在の検知が不可能な領域を明らかにできることを示した., In surface mine environment, the size of mining equipment is typically very huge. Therefore, the sight of equipment operators in high-mounted cockpits is severely limited and those operators are often unaware of the approaching or nearby vehicles. It is reported that this unawareness causes serious accidents, which motivates us for proximity detection of those vehicles. Inter-Vehicle Communication (IVC) is a promising approach in road transport environment, but is not directly applicable to mining vehicles due to different features of radio propagation affected by huge bodies and terrain. In this paper, we propose a method that leverages IVC to support drivers' awareness in surface mine. The idea is that we build a radio propagation model for haul trucks, which are the most typical vehicles in surface mine, by accurate ray-tracing. The model is validated in the field experiment, where actual radio signal propagation is measured and compared with the model. Then a mining environment, where steep cliffs due to excavation are often seen, is modeled and a function is designed to estimate the received signal strength based on the locations of haul trucks and antenna locations. As a result, we have shown that our function can point out several blind spots in such environment, which is significant for V2V proximity detection in surface mine.}, pages = {68--78}, title = {鉱山用重機間通信による周辺重機検出手法の提案}, volume = {58}, year = {2017} }