@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00176310, author = {鮫島, 和行 and 金野, 武司 and 李, 冠宏 and 奥田, 次郎 and 森田, 純哉 and 橋本, 敬 and Kazuyuki, Samejima and Takehsi, Konnno and Adam, Li and Jiro, Okuda and Junya, Morita and Takashi, Hashimoto}, issue = {5}, month = {Dec}, note = {ヒトは,記号に意味を持たせ,その情報交換を通じて協力 ・ 協調行動を行うことで,社会を形成している.記号への意味づけや合意を,ヒトはどのように獲得または創発しているのだろうか.本研究では,2 者が協調行動を発現すると成功するゲーム課題において,ゲーム上での記号使用の学習過程を記述する確率モデルを提案する.実際の行動実験の結果から,モデルによる記号の意味の変遷を解析した.その結果,字義的意味の成立の次に言外的意味が成立するなど,認知過程が複数存在することがわかり,その変遷を可視化する事ができた.確率モデルによる認知過程の分離は,脳波などによる対応する脳内過程を検討するために重要である., Human beings form a society by giving meaning to symbols and performing cooperative and cooperative behaviors through exchanging information by symbols. How do humans acquire or emerge meaning and agreement on symbols? In this research, we propose a probabilistic model describing the learning process of symbol use on a game in a “coordination-game task” that succeeds when two participants develop cooperative behaviors. From the results of the actual behavioral experiments, we analyzed the transition of the meaning of the symbols by the statistical model. As a result, cognitive processes such as "literal meaning" and "hidden meaning" existed, and found that there is an order in the process of establishment through symbol leraning. Also, we were able to visualize the transition in the learning. Separation of cognitive processes by probabilistic models is important for studying neural information processing such as brain waves corresponding to cognitive processes.}, title = {コーディネーションゲームにおける記号生成確率モデルと「意味」の推定}, year = {2016} }