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  1. 研究報告
  2. 高度交通システムとスマートコミュニティ(ITS)
  3. 2016
  4. 2016-ITS-067

GPSと車両からの電波を併用した歩行者測位方式の改良と性能評価

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/176171
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/176171
4e3b849d-8cce-43d1-92bc-141b12877e86
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-ITS16067013.pdf IPSJ-ITS16067013.pdf (1.1 MB)
Copyright (c) 2016 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2016-11-30
タイトル
タイトル GPSと車両からの電波を併用した歩行者測位方式の改良と性能評価
タイトル
言語 en
タイトル Extension and Evaluation of Pedestrian Positioning Method by Using Signals From both GPS Satellites and Vehicles
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ITSセッション1
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
電気通信大学大学院情報理工学研究科
著者所属
電気通信大学大学院情報理工学研究科
著者所属
電気通信大学大学院情報理工学研究科
著者名 山下, 遼

× 山下, 遼

山下, 遼

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湯, 素華

× 湯, 素華

湯, 素華

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小花, 貞夫

× 小花, 貞夫

小花, 貞夫

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著者名(英) Ryo, Yamashita

× Ryo, Yamashita

en Ryo, Yamashita

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Suhua, Tang

× Suhua, Tang

en Suhua, Tang

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Sadao, Obana

× Sadao, Obana

en Sadao, Obana

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 歩行者の交通事故を軽減するために検討されている歩車間通信では,歩行者の測位精度の向上が必須である.複数の衛星測位システムを使うマルチ GNSS だけでは,都市部のビルが密集する場所では,受信できる衛星の配置が悪くて測位精度向上は限定的である.筆者らは,更なる測位精度向上のため,衛星からの電波だけでなく,車車間通信で使われる車両からの電波の直接波を併用する方式を既に提案済である.このたび,GPS 衛星や車両と歩行者の距離の異なる誤差特性を考慮し測位方式を改良した.改良により,歩行者の周囲に車両が 10 台存在するとき,測位誤差を 3.2 m にまで抑えることを可能とし,さらに時間分解能を向上させることで測位誤差を 0.32 m にまで改善できることを示した.今回,この改良結果のシミュレーション評価と直接波判別の実証実験結果を報告する.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The precision of pedestrian positioning plays an important role in pedestrian-vehicle communication which is expected to decrease pedestrian traffic accidents. However, the precision of Global Navigation Satellite System (GNSS) is limited in urban areas because positioning signals from satellites often are obstructed by roadside buildings. To solve this problem, we had proposed a pedestrian positioning method by combining signals from both GPS satellites and vehicles. Using vehicles as anchors helps to solve the problem of satellite shortage in urban areas. In this paper, we improve this method by further considering the different error properties of the pedestrian-satellite distance and pedestrian-vehicle distance. The positioning error with 10 vehicles is 3.2m under the practical limit of time resolution, and further reduced to 0.32m at finer time resolution. We report both the simulation evaluation of the improved method and its initial testbed results.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11515904
書誌情報 研究報告高度交通システムとスマートコミュニティ(ITS)

巻 2016-ITS-67, 号 13, p. 1-8, 発行日 2016-11-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8965
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-20 05:58:16.096510
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