@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00176076, author = {市場, 大亮 and 三浦, 貴大 and 坂尻, 正次 and 大西, 淳児 and 小野, 束 and Daisuke, Ichiba and Takahiro, Miura and Masatsugu, Sakajiri and Junji, Onishi and Tsukasa, Ono}, issue = {13}, month = {Nov}, note = {コンピュータゲーム内の視覚 ・ 聴覚 ・ 触覚など多感覚コンテンツの充実に伴い,視覚障害があっても結果的に遊べるゲームが増加している.しかし,視覚的な提示情報を把握可能な弱視者であっても,時にプレイが困難になるケースが多々あり,アクセシビリティの不十分さを感じざるを得ない.また,ゲームにおけるアクセシビリティは再検討される課題となっているが,弱視者に焦点を当ててアクセシビリティ上の問題を詳らかにした例は少ない.このため,本研究の目的を,弱視者が現在のコンピュータゲームをプレイする上での問題点を明らかにすることと設定した.特に本論文では,弱視者に対してコンピュータゲームのプレイ状況等について小規模ながらアンケート調査を行い,彼らの抱えている問題点をまとめた.結果より,弱視者の多くがプレイするジャンルや,プレイしやすい要因,ゲーム改善要望がまとめられた.また,視覚的不便さに対する方策についても明らかにした., Since multimodal contents on computer games have become enriched, the games that visually impaired people can play have been increasing. However, people with low vision, who can partially recognize optical information on display, cannot play some games and have to face the insufficient accessibility functions. Moreover, though accessibility of computer games for people with disabilities are one of the hot topics on accessibility researchers, there are few studies focus on accessibility issues for people with partial blindness. In this report, our objective is to clarify situations and problems of computer games for low-vision gamers. As a preliminary study, we conducted small-scale questionnaire survey to amblyopic gamers about conditions and challenges on their playing games, and countermeasures to the inconvenience they faced.}, title = {弱視者のゲームアクセシビリティにおける問題点}, year = {2016} }