@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00175420, author = {古川, 亮 and 中野, 裕太 and 向井, 貴昭 and 馬場, 雅志 and 宮崎, 大輔 and 日浦, 慎作 and Ryo, Furukawa and Yuta, Nakano and Takaaki, Mukai and Masashi, Baba and Daisuke, Miyazaki and Shinsaku, Hiura}, issue = {11}, month = {Nov}, note = {近年,安価なモーションキャプチャシステムが普及し,人体の動きをデータとしてキャプチャすることが容易に行えるようになった.キャプチャされた人体の動きは,通常 3 次元 CG のアニメーションなどに応用されるが,人体の四肢の動きのデータは,それ以外にもアート作品への応用が期待される.本報告では,人体の動きそのものから,アート作品として 「動きを表現する彫像」 を製作する手法を提案する.提案手法では,キャプチャされた人体ボーンの連続フレームから,動きを表す 3 次元形状を作成し,それを3次元プリンタで出力することで,形状作品を製作する., Recently, inexpensive, off-the-shelf motion capture systems have become available, and capturing human motion data is getting easier. While most of the captured motions are used for 3D CG animations or user interfaces, using those data for for making artistic pieces would be a promising field for application. In this report, a method for making “sculptures representing human motion” as pieces of art from motion data of human bodies. In the proposed method, 3D shape polygon mesh whose shape represents a human motion is generated from the output of the motion captured human bones of series of time frames. Then, the shape data is materialized as a real 3D statue using a 3D printer.}, title = {人体の動きを表現した3次元立体作品製作手法}, year = {2016} }