@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00175332,
 author = {今川, 孝久 and 金子, 知適 and The, University of Tokyo and The, University of Tokyo},
 book = {ゲームプログラミングワークショップ2016論文集},
 month = {Oct},
 note = {モンテカルロ木探索(MCTS) は,囲碁などのゲームで使われている優れた探索手法である.ゲームにおいて終局は,勝ち負けが確定し,終局の前の局面で最善を尽くした場合の勝ち負けも手番次第では確定する重要な局面である.しかし,MCTS における終局の扱いをどうすべきかについてはまだ明らかでない.本研究ではMCTS での終局の扱いについて議論し,勝ち負けの確定の計算とともに,勝ち負けが確定した手の評価の調整を行う手法を3 つ提案した.実験の結果,そのうち1 つは既存手法より優れた性能を示した.また,提案手法について最善手の評価の観点から分析した., Monte Carlo Tree Search (MCTS) is an effective search algorithm used in games e.g. the game of Go. Terminal positions in games are important because they prove the game-theoretical values of the positions, and also those of their previous positions in some cases. However, it is still not obvious how MCTS should treats terminal positions. In this paper, we discuss treatment of terminal positions in MCTS and propose three ways to modify evaluation of moves when their game-theoretical values are proved. In our experiment, the one of the proposed methods is better than existing methods. We also analyze the methods by investigating the evaluation of the best move.},
 pages = {13--20},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {モンテカルロ木探索における子孫の勝敗確定時のプレイアウト結果の修正},
 volume = {2016},
 year = {2016}
}