ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.2
  4. No.2

Scratchを用いた実機ロボット制御を伴うプログラミング導入授業の実践

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/174886
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/174886
95f110cc-b057-4d4e-ad43-2784bf66d76c
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0202008.pdf IPSJ-TCE0202008.pdf (1.7 MB)
Copyright (c) 2016 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2016-10-07
タイトル
タイトル Scratchを用いた実機ロボット制御を伴うプログラミング導入授業の実践
タイトル
言語 en
タイトル The Practice of Programming Education by Controlling Actual Robots Using Scratch
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [論文] プログラミング教育,スクラッチ,レゴマインドストーム,マイクロロボット
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
福井工業大学
著者所属
岡山理科大学
著者所属
福井工業大学
著者所属(英)
en
Fukui University of Technology
著者所属(英)
en
Okayama University of Science
著者所属(英)
en
Fukui University of Technology
著者名 恐神, 正博

× 恐神, 正博

恐神, 正博

Search repository
大熊, 一正

× 大熊, 一正

大熊, 一正

Search repository
杉原, 一臣

× 杉原, 一臣

杉原, 一臣

Search repository
著者名(英) Masahiro, Osogami

× Masahiro, Osogami

en Masahiro, Osogami

Search repository
Kazumasa, Ohkuma

× Kazumasa, Ohkuma

en Kazumasa, Ohkuma

Search repository
Kazutomi, Sugihara

× Kazutomi, Sugihara

en Kazutomi, Sugihara

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 マサチューセッツ工科大学メディアラボで開発され,フリーソフトとして提供されているプログラミング環境Scratchを利用した実機ロボット制御システムを試作し,それを教材として利用したプログラミング導入授業について報告する.授業では,視覚的にアルゴリズムを理解しながらプログラミングが行えるScratchを用いることで,アルゴリズム重視のプログラミングを行わせるだけでなく,授業で作成したプログラムによって,実機ロボットが動作する様子を見せる.このことにより,受講者に達成感を与え,プログラミングに関連する事項への興味・関心の向上を図った.さらに,この授業の効果を吟味するため,アンケート調査を実施した.このアンケート結果の解析から,実施した授業は,受講した生徒達のプログラミングに関連する事項への興味・関心を向上させうることが分かった.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 A system based on the concept of controlling actual robots with Scratch developed by MIT Media Lab is proposed as a teaching material for computer programming. By using Scratch, it is possible to program visually and intuitively without learning specific computer languages, and also to learn algorithms that are more important for programming education. This new teaching material was used in introductory experience lessons of computer programming for high school students. A questionnaire was conducted in the lessons to investigate the change in awareness of programming. As the results of statistical analysis of the questionnaire showed, lessons in which the proposed educational tool were used improved participants' interest in matters related to programming.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 2, 号 2, p. 76-84, 発行日 2016-10-07
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-20 06:25:02.799682
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3