Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2016-10-07 |
タイトル |
|
|
タイトル |
コンピテンシーに基づくカリキュラムに対応したeポートフォリオシステムの開発 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development of an ePortfolio System for a Competency-based Curriculum |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[論文] eポートフォリオ,オープンソース,LMS,質保証,学習設計 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
熊本大学大学院教授システム学専攻/畿央大学 |
著者所属 |
|
|
|
熊本大学大学院教授システム学専攻 |
著者所属 |
|
|
|
株式会社デルフィス |
著者所属 |
|
|
|
愛媛大学 |
著者所属 |
|
|
|
熊本大学大学院教授システム学専攻 |
著者所属 |
|
|
|
熊本大学大学院教授システム学専攻 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Instructional Systems, Kumamoto University / Kio University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Instructional Systems, Kumamoto University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Delphys Inc. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Ehime University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Instructional Systems, Kumamoto University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Instructional Systems, Kumamoto University |
著者名 |
宮崎, 誠
喜多, 敏博
小山田, 誠
根本, 淳子
中野, 裕司
鈴木, 克明
|
著者名(英) |
Makoto, Miyazaki
Toshihiro, Kita
Makoto, Oyamada
Junko, Nemoto
Hiroshi, Nakano
Katsuaki, Suzuki
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
我々は,熊本大学大学院教授システム学専攻で利用することを意図し,Sakai CLEのeポートフォリオツールであるOSPによるeポートフォリオシステムを開発した.開発にあたっては,本専攻のコンピテンシーベースの授業設計に合わせてシステムの要件定義を行い,OSPを採用したうえで不足した機能要件については,OSPをカスタマイズし,Blackboard Learning System CE6.0からSakai CLEへ自動連携するためのオリジナルツールを開発した.また本専攻のコンピテンシーリストにも対応しており,LMS上の学習成果物はeポートフォリオシステムに自動連携されるため,学生の最終試験の振り返りで利用した結果で有用であることが示唆された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
We developed an ePortfolio system on Sakai CLE utilizing OSP (Open Source Portfolios) for the graduate school of instructional systems (GSIS) of Kumamoto University. Since the standard features on OSP do not satisfy with the graduate school's requirements, we customized the OSP Tools and developed new tools and subsystems, including a subsystem for automatic synchronization from LMS `Blackboard Learning System CE6.0' to Sakai CLE. The customized OSP enables learners to reflect with GSIS competency, thus our system is able to organize students' learning outcomes in accordance with GSIS competency list automatically, which helps the students to conduct their own reflections as the final examination of graduation. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 2,
号 2,
p. 66-75,
発行日 2016-10-07
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |